9.8 C
Czech
Pátek, 24 října, 2025

Zklamání i nadšení: Civilization VII rozděluje komunitu

reklama

Když letos v únoru vyšel Civilization VII, vyvolal v herní komunitě pořádné zemětřesení. A nešlo o objev nové civilizace nebo invazi barbarů, ale o přijetí samotného titulu. Na jednu stranu tu máme silné prodeje, které řadí Civ 7 mezi nejúspěšnější tituly roku. Na druhé straně ale hráčská základna tápá a rozdělila se na dva nesmiřitelné tábory.

Jedni vítají zjednodušení, které přineslo svižnější tempo, lepší přístupnost a výrazně odlehčenější multiplayer. Druzí ale tvrdí, že nová Civilizace ztratila hloubku, komplexitu a unikátní tahovou eleganci, kvůli které se do série zamilovali. Výsledkem je velmi rozpolcené přijetí: na Steamu má hra po více než třech měsících od vydání stále jen „Smíšené“ hodnocení a pozitivně ji hodnotí pouze 48 % recenzí. To je pro sérii historicky nejhorší start.

Zelnick: „Historie se opakuje“

Zatímco hráči si lámou hlavu nad tím, co se s jejich oblíbenou sérií stalo, generální ředitel Take-Two Interactive, Strauss Zelnick, zůstává naprosto v klidu. Podle něj je taková reakce běžná. V rozhovoru pro GamesIndustry.biz připomněl, že prakticky každá „platformová generace“ Civilizace prošla v začátcích obdobím odporu.

„Pokaždé, když jsme přišli s novou generací Civilizace, došlo k určitému znepokojení ze strany zákazníků, kteří mají tuto sérii rádi a jsou vázáni na její předchozí verze,“ vysvětlil Zelnick. „Pak občas uděláme aktualizace, provedeme změny, řešíme obavy a prodejní cyklus je nakonec velmi dlouhý a lidé si ji – opět – zamilují.“

Zelnick také připouští, že Civ 7 „měla své problémy při spuštění“ a že „je ještě co dělat“. Ale zároveň si pochvaluje komerční výsledky. Hra se před vydáním výborně prodávala díky silným předobjednávkám a podle údajů od Circany je aktuálně osmou nejprodávanější hrou roku v USA.

Silná čísla na papíře, slabá na Steamu

Když ale přejdeme od tržních výsledků k reálnému hraní, obraz se komplikuje. Aktivita hráčů na Steamu je podprůměrná. Civilization 7 měla v květnu průměrně necelých 12 tisíc současně připojených hráčů. Pro srovnání: Civilization 6 jich ve stejném období měla téměř 46 tisíc. A dokonce i patnáct let stará Civ 5 na tom byla lépe, a to víc než dvojnásobně.

Firaxis na kritiku zareagoval pozastavením plánovaných DLC a přesunem pozornosti k opravám a úpravám, které si komunita žádá. Především z hlediska QoL, UI a herního balancu. Ale zatím se zdá, že změny se promítají jen pozvolna.

Kritici oceňují snahu o přístupnost, ale nelze si nevšimnout, že tahové strategie nejsou žánr, kde by přílišná jednoduchost byla vždy vítaná. Recenzent Robert Zak shrnul situaci přesně: „Je to nejpřístupnější díl série za dlouhou dobu, což pomáhá hlavně v multiplayeru, ale může to zklamat fanoušky, kteří čekají mechanickou komplexitu.“

Budoucnost na vážkách

Civilization 7 je možná nejkontroverznějším dílem série – a zároveň paradoxně jedním z nejúspěšnějších z hlediska prodeje. Jak dlouho ale dokáže žít jen z předobjednávek a značky? To záleží hlavně na tom, jak se Firaxisu podaří upravit kurz.

Historie ukazuje, že série se umí zvednout. Civilization V při vydání také čelila výtkám, ale s příchodem datadisků se z ní stal milovaný evergreen. Firaxis teď stojí před podobnou výzvou: získat zpět důvěru komunity a dokázat, že zjednodušení hry nemusí být synonymem pro ochuzení.

reklama

reklama

spot_img

Články

Nejlepší startovní Pokémon v Legends: Z-A

Na začátku Pokémon Legends: Z-A čeká známá volba – tři startovní Pokémoni, kteří určí, jak se vaše dobrodružství rozjede. Tentokrát nejde o novou trojici, ale o návrat klasik z minulých generací: Chikorita, Totodile a Tepig. Každý z nich má své silné i slabé stránky a jejich výběr ovlivní, jak snadno se prokoušete první částí hry.

Tomonobu Itagaki, tvůrce Dead or Alive, zemřel ve věku 58 let

Japonská herní scéna přišla o jednu ze svých nejvýraznějších osobností. Tomonobu Itagaki, bývalý ředitel společnosti Tecmo, zakladatel Team Ninja a tvůrce sérií Dead or Alive a Ninja Gaiden, zemřel ve věku 58 let. Zprávu o jeho smrti doprovodil osobní vzkaz, který sám Itagaki napsal s předstihem a nechal zveřejnit na svém Facebooku po svém odchodu.

Microsoft vyvrací fámy o konci Xboxu. Nová konzole má dorazit v roce 2027

Internet zaplavily zprávy, že americké řetězce jako Walmart nebo Target stahují Xbox z prodeje. Microsoft proto musel reagovat a fanoušky uklidnit. Společnost ujistila, že konzole i hry zůstávají běžně dostupné a že její spolupráce s obchodními partnery pokračuje beze změn.

Pokémon Legends: Z-A boduje. Nový systém soubojů láká i kritiky

Týden před vydáním se kolem Pokémon Legends: Z-A šíří optimismus. Recenzenti chválí svižné reálné souboje, návrat do Lumiose City i to, jak plynule hra běží na Switchi 2. Není to revoluce, ale výrazné pročištění série. A hlavně díl, který zase baví hrát.

Black Myth: Wukong dostává masivní update. PS5 hráče ale čeká nepříjemné překvapení

Game Science vydává nový update pro Black Myth: Wukong, který má výrazně zlepšit výkon hry a odstranit několik chyb. Jenže majitelé PlayStation 5 budou muset udělat něco, co by většina hráčů dělala jen nerada – uvolnit téměř sto gigabajtů místa.

Square Enix chystá nový mobilní Dissidia Final Fantasy

Společnost Square Enix po delší odmlce oživuje sérii Dissidia Final Fantasy. Na webu se bez většího upozornění objevila upoutávka na zbrusu novou mobilní hru, která dorazí na Android a iOS. Oficiální představení proběhne 14. října v 6:00 ráno východoamerického času na YouTube, kde bude odhalen trailer s podtitulem Team Boss Battle.

Plants vs. Zombies Replanted přináší GameShare a lokální co-op na Switch

PopCap a EA vrací na scénu původní Plants vs. Zombies v remasteru Replanted. Nový trailer ukazuje přepracovanou HD grafiku, lokální kooperaci i PvP a hlavně podporu GameShare. Návrat na dvorek startuje už v říjnu na Switch i Switch 2.

Battlefield 6 se vrací k velkým bitvám a známému chaosu

Nový díl série sází na to, co hráči od Battlefieldu očekávají – rozsáhlé mapy, ohlušující zvuk zbraní a momenty, kdy se pod vámi hroutí celý svět. Multiplayer působí jako návrat k osvědčené formuli a od začátku baví. Kampaň naopak klopýtá a hledá smysl.

Xbox Magnus: obří konzole, která může překonat PlayStation 6

Série úniků v posledních týdnech rozčeřila vody kolem budoucnosti Xboxu. Zdá se, že Microsoft se nechystá jen oprášit své staré plány, ale zcela přepsat definici herní konzole. Kódové označení "Magnus" se objevuje stále častěji a podle všeho jde o projekt, který může Xbox posunout na hranici mezi klasickou konzolí a výkonným herním PC. Otázkou zůstává, kolik bude tahle síla stát.

Zrušený Assassin’s Creed měl ukázat temnou éru po občanské válce v USA

Ubisoft podle několika důvěryhodných zdrojů v roce 2024 zrušil projekt, který mohl zásadně rozšířit hranice série Assassin’s Creed. Hra se měla odehrávat v letech po americké občanské válce a představit období známé jako rekonstrukce – čas společenských změn, napětí a snahy o přestavbu národa po zrušení otroctví.

reklama

Novinky

PowerWash Simulator 2 je uklidňující návrat s chytrými drobnostmi navíc

Druhý díl PowerWash Simulatoru navazuje přesně tam, kde první skončil. Nehraje si na velké změny, ale na jistotu. Pořád stojíte s hadicí v ruce a sledujete, jak vrstvy špíny mizí a pod proudem vody se znovu objevují barvy a detaily. Je to jednoduché, uklidňující a pořád stejně návykové.

Remedy v krizi: Tero Virtala po devíti letech končí jako CEO

Finské studio Remedy Entertainment, známé díky titulům jako Alan Wake 2 nebo Control, oznámilo okamžitý odchod svého dlouholetého ředitele Tera Virtaly. Po devíti letech u kormidla ho střídá spoluzakladatel společnosti Markus Mäki, který přebírá funkci prozatímního CEO. Změna přichází v době, kdy studio čelí ekonomickým potížím a slabým prodejům svého nejnovějšího projektu FBC: Firebreak.

Ninja Gaiden 4: comeback, který stojí za to

Ninja Gaiden 4 je přesně ten typ akční hry, kvůli které vás rychlé, technické řeže tolik baví. Krátké levely střídají brutální arény, krev stříká proudem a každý zásah má váhu i eleganci. Příběh? Zápletka o temném drakovi a věčně mrzutém Yakumovi slouží hlavně jako záminka pro další souboje. Naštěstí to nejdůležitější, boj, je priorita.

reklama

spot_img

reklama

reklama