15.1 C
Czech
Pondělí, 1 září, 2025

Zklamání i nadšení: Civilization VII rozděluje komunitu

reklama

Když letos v únoru vyšel Civilization VII, vyvolal v herní komunitě pořádné zemětřesení. A nešlo o objev nové civilizace nebo invazi barbarů, ale o přijetí samotného titulu. Na jednu stranu tu máme silné prodeje, které řadí Civ 7 mezi nejúspěšnější tituly roku. Na druhé straně ale hráčská základna tápá a rozdělila se na dva nesmiřitelné tábory.

Jedni vítají zjednodušení, které přineslo svižnější tempo, lepší přístupnost a výrazně odlehčenější multiplayer. Druzí ale tvrdí, že nová Civilizace ztratila hloubku, komplexitu a unikátní tahovou eleganci, kvůli které se do série zamilovali. Výsledkem je velmi rozpolcené přijetí: na Steamu má hra po více než třech měsících od vydání stále jen „Smíšené“ hodnocení a pozitivně ji hodnotí pouze 48 % recenzí. To je pro sérii historicky nejhorší start.

Zelnick: „Historie se opakuje“

Zatímco hráči si lámou hlavu nad tím, co se s jejich oblíbenou sérií stalo, generální ředitel Take-Two Interactive, Strauss Zelnick, zůstává naprosto v klidu. Podle něj je taková reakce běžná. V rozhovoru pro GamesIndustry.biz připomněl, že prakticky každá „platformová generace“ Civilizace prošla v začátcích obdobím odporu.

„Pokaždé, když jsme přišli s novou generací Civilizace, došlo k určitému znepokojení ze strany zákazníků, kteří mají tuto sérii rádi a jsou vázáni na její předchozí verze,“ vysvětlil Zelnick. „Pak občas uděláme aktualizace, provedeme změny, řešíme obavy a prodejní cyklus je nakonec velmi dlouhý a lidé si ji – opět – zamilují.“

Zelnick také připouští, že Civ 7 „měla své problémy při spuštění“ a že „je ještě co dělat“. Ale zároveň si pochvaluje komerční výsledky. Hra se před vydáním výborně prodávala díky silným předobjednávkám a podle údajů od Circany je aktuálně osmou nejprodávanější hrou roku v USA.

Silná čísla na papíře, slabá na Steamu

Když ale přejdeme od tržních výsledků k reálnému hraní, obraz se komplikuje. Aktivita hráčů na Steamu je podprůměrná. Civilization 7 měla v květnu průměrně necelých 12 tisíc současně připojených hráčů. Pro srovnání: Civilization 6 jich ve stejném období měla téměř 46 tisíc. A dokonce i patnáct let stará Civ 5 na tom byla lépe, a to víc než dvojnásobně.

Firaxis na kritiku zareagoval pozastavením plánovaných DLC a přesunem pozornosti k opravám a úpravám, které si komunita žádá. Především z hlediska QoL, UI a herního balancu. Ale zatím se zdá, že změny se promítají jen pozvolna.

Kritici oceňují snahu o přístupnost, ale nelze si nevšimnout, že tahové strategie nejsou žánr, kde by přílišná jednoduchost byla vždy vítaná. Recenzent Robert Zak shrnul situaci přesně: „Je to nejpřístupnější díl série za dlouhou dobu, což pomáhá hlavně v multiplayeru, ale může to zklamat fanoušky, kteří čekají mechanickou komplexitu.“

Budoucnost na vážkách

Civilization 7 je možná nejkontroverznějším dílem série – a zároveň paradoxně jedním z nejúspěšnějších z hlediska prodeje. Jak dlouho ale dokáže žít jen z předobjednávek a značky? To záleží hlavně na tom, jak se Firaxisu podaří upravit kurz.

Historie ukazuje, že série se umí zvednout. Civilization V při vydání také čelila výtkám, ale s příchodem datadisků se z ní stal milovaný evergreen. Firaxis teď stojí před podobnou výzvou: získat zpět důvěru komunity a dokázat, že zjednodušení hry nemusí být synonymem pro ochuzení.

reklama

reklama

spot_img

Články

Gears of War: Reloaded na Steamu propadl, hráčů rychle ubývá

Gears of War: Reloaded měl být pro sérii symbolem návratu k legendárnímu začátku. Remaster prvního dílu z roku 2006, který The Coalition prezentovalo jako "definitivní" verzi, ale místo triumfální premiéry na PC skončil fiaskem. Hned v den vydání si titul na Steamu zahrálo maximálně 4 819 hráčů současně. To je nejslabší výsledek v celé historii série na této platformě. Gears 5 měl při vydání přes 10 tisíc hráčů, Gears Tactics více než 7 tisíc. Reloaded tedy startuje s méně než polovinou těchto čísel a brzy po vydání spadl pod tisíc aktivních uživatelů, což má okamžitý dopad na matchmaking.

No Man’s Sky aktualizace Voyagers přináší stavbu vlastních korvet

Hello Games vypustilo do světa nejnovější velkou aktualizaci pro No Man’s Sky s názvem Voyagers (verze 6.0). Fanoušci se tentokrát dočkali něčeho, o čem snili už dlouho – plně přizpůsobitelných, obyvatelných lodí třídy Corvette. A nejde jen o dopravní prostředek. Tyto obří hvězdné koráby se stávají domovem, základnou i místem pro společné dobrodružství.

Overwatch 2 čeká největší sezóna v historii

Overwatch 2 má za sebou turbulentní období, ale Blizzard teď mluví o novém začátku. Hráči se prý dočkají větších změn, odvážnějších nápadů a jasnější vize. Vývojáři sami říkají, že hra je v nejlepší kondici od svého vydání.

SHUTEN ORDER dostává finální trailer a datum vydání

DMM Games spolu s Too Kyo Games a Neilo vypustili závěrečný trailer na SHUTEN ORDER, ambiciózní multižánrové dobrodružství, které se chystá rozvířit vody na Nintendo Switch a PC. Hra přináší originální mix pěti odlišných žánrových linií, pospojovaných do jednoho velkého příběhu plného intrik, vražd a závodění s časem.

PlayStation chce, aby neúspěšné hry padly rychle a levně

Ne každý projekt se povede. A Sony to ví. Šéf PlayStation Studios Hermen Hulst proto prosazuje přístup, kdy je lepší zjistit průšvih co nejdřív a ušetřit si tak čas i peníze.

Lost Soul Aside: poslední detaily před vydáním

Akční RPG Lost Soul Aside, za kterým stojí čínské studio Ultizero Games a vydavatel Sony Interactive Entertainment, se po letech vývoje chystá na velkou premiéru. Hra dorazí 29. srpna 2025 na PlayStation 5 a PC, přičemž tvůrci odhalili detaily o vylepšeních pro PS5 Pro, PC verzi a také pustili do světa devítiminutový deník vývojářů.

Silksong vychází v září a posouvá ostatní hry

Hollow Knight: Silksong konečně dorazí. Studio Team Cherry oznámilo datum vydání na 4. září a očekávání hráčů jsou obrovská. Titul se stal jedním z nejvíce sledovaných na Steamu a jeho příchod přiměl několik studií změnit plány.

Dawn of War 4: návrat ke kořenům s masivní kampaní

Fanoušci strategie Warhammer 40k se po letech dočkali. King Art Games oficiálně potvrdilo, že připravuje Dawn of War 4, a podle tvůrců půjde o návrat k tradičním kořenům RTS. Studio otevřeně přiznává, že chce navázat na odkaz prvního dílu a nabídnout přesně to, po čem hráči volají: velké armády, výstavbu základen, ekonomiku a především silnou kampaň.

Metal Gear Solid Delta: Snake Eater je věrný návrat klasiky

Konami přináší zpět třetí díl slavné série v kompletním remaku. Metal Gear Solid Delta: Snake Eater dorazí 28. srpna a nabízí věrnou rekonstrukci originálu z roku 2004, tentokrát v moderním grafickém kabátě.

Populární factory sim Satisfactory míří na PlayStation a Xbox

Po letech čekání se konzoloví hráči konečně dočkají. Coffee Stain Studios oznámilo, že jejich populární simulátor stavby továren Satisfactory vyjde 4. listopadu 2025 na PlayStation a Xbox. Port na konzole znamená další velký milník v dlouhé cestě této hry, která začala v early accessu už v roce 2019 a oficiálně dosáhla verze 1.0 v září 2024.

reklama

Novinky

Skate se vrací s Flick-It systémem, který posouvá hranice triků

Kultovní série Skate od EA se letos vrací. Hráči se dočkají 16. září, kdy hra vstoupí do early accessu jako free-to-play titul s otevřeným světem. Na první pohled působí jinak než předchůdci, ale s ovladačem v ruce se vrací to podstatné – systém Flick-It.

Overwatch 2 zabanoval milion hráčů a přitvrzuje

Overwatch 2 slaví důležité milníky. Blizzard oznámil, že od vydání hry zakázal více než milion účtů zapojených do podvodného hraní. Spolu s tím přichází i nové funkce pro konzolové hráče, které mají zajistit férovější prostředí a bezpečnější komunikaci.

Hollow Knight znovu dobývá Steam

Hráči se hromadně vracejí k Hollow Knight právě ve chvíli, kdy se blíží vydání očekávaného pokračování Silksong. Indie hit z roku 2017 má za sebou nejlepší dny od svého uvedení.

reklama

spot_img

reklama

reklama