11.8 C
Czech
Pátek, 20 června, 2025

Zklamání i nadšení: Civilization VII rozděluje komunitu

reklama

Když letos v únoru vyšel Civilization VII, vyvolal v herní komunitě pořádné zemětřesení. A nešlo o objev nové civilizace nebo invazi barbarů, ale o přijetí samotného titulu. Na jednu stranu tu máme silné prodeje, které řadí Civ 7 mezi nejúspěšnější tituly roku. Na druhé straně ale hráčská základna tápá a rozdělila se na dva nesmiřitelné tábory.

Jedni vítají zjednodušení, které přineslo svižnější tempo, lepší přístupnost a výrazně odlehčenější multiplayer. Druzí ale tvrdí, že nová Civilizace ztratila hloubku, komplexitu a unikátní tahovou eleganci, kvůli které se do série zamilovali. Výsledkem je velmi rozpolcené přijetí: na Steamu má hra po více než třech měsících od vydání stále jen „Smíšené“ hodnocení a pozitivně ji hodnotí pouze 48 % recenzí. To je pro sérii historicky nejhorší start.

Zelnick: „Historie se opakuje“

Zatímco hráči si lámou hlavu nad tím, co se s jejich oblíbenou sérií stalo, generální ředitel Take-Two Interactive, Strauss Zelnick, zůstává naprosto v klidu. Podle něj je taková reakce běžná. V rozhovoru pro GamesIndustry.biz připomněl, že prakticky každá „platformová generace“ Civilizace prošla v začátcích obdobím odporu.

„Pokaždé, když jsme přišli s novou generací Civilizace, došlo k určitému znepokojení ze strany zákazníků, kteří mají tuto sérii rádi a jsou vázáni na její předchozí verze,“ vysvětlil Zelnick. „Pak občas uděláme aktualizace, provedeme změny, řešíme obavy a prodejní cyklus je nakonec velmi dlouhý a lidé si ji – opět – zamilují.“

Zelnick také připouští, že Civ 7 „měla své problémy při spuštění“ a že „je ještě co dělat“. Ale zároveň si pochvaluje komerční výsledky. Hra se před vydáním výborně prodávala díky silným předobjednávkám a podle údajů od Circany je aktuálně osmou nejprodávanější hrou roku v USA.

Silná čísla na papíře, slabá na Steamu

Když ale přejdeme od tržních výsledků k reálnému hraní, obraz se komplikuje. Aktivita hráčů na Steamu je podprůměrná. Civilization 7 měla v květnu průměrně necelých 12 tisíc současně připojených hráčů. Pro srovnání: Civilization 6 jich ve stejném období měla téměř 46 tisíc. A dokonce i patnáct let stará Civ 5 na tom byla lépe, a to víc než dvojnásobně.

Firaxis na kritiku zareagoval pozastavením plánovaných DLC a přesunem pozornosti k opravám a úpravám, které si komunita žádá. Především z hlediska QoL, UI a herního balancu. Ale zatím se zdá, že změny se promítají jen pozvolna.

Kritici oceňují snahu o přístupnost, ale nelze si nevšimnout, že tahové strategie nejsou žánr, kde by přílišná jednoduchost byla vždy vítaná. Recenzent Robert Zak shrnul situaci přesně: „Je to nejpřístupnější díl série za dlouhou dobu, což pomáhá hlavně v multiplayeru, ale může to zklamat fanoušky, kteří čekají mechanickou komplexitu.“

Budoucnost na vážkách

Civilization 7 je možná nejkontroverznějším dílem série – a zároveň paradoxně jedním z nejúspěšnějších z hlediska prodeje. Jak dlouho ale dokáže žít jen z předobjednávek a značky? To záleží hlavně na tom, jak se Firaxisu podaří upravit kurz.

Historie ukazuje, že série se umí zvednout. Civilization V při vydání také čelila výtkám, ale s příchodem datadisků se z ní stal milovaný evergreen. Firaxis teď stojí před podobnou výzvou: získat zpět důvěru komunity a dokázat, že zjednodušení hry nemusí být synonymem pro ochuzení.

reklama

reklama

spot_img

Články

The Alters je psychologické sci-fi přežití s klony a blížící se smrtí

Jan Dolski je poslední přeživší na neznámé planetě. Slunce tady zabíjí a čas se krátí. Bez cizí pomoci se pryč nedostane. Tak vytvoří pomocníky – klony sebe sama, každého s jiným osudem a schopnostmi.

Polské studio Bloober Team chystá remake původního Silent Hill

V hororovém zákulisí se opět šeptá o návratu do zamlženého městečka, kde se trauma a ticho stávají zbraněmi. Konami při své nedávné prezentaci Press Start překvapilo fanoušky oznámením, že remake původního Silent Hill je oficiálně ve vývoji. A co je možná ještě zajímavější, na projektu pracuje polské studio Bloober Team, které loni dokázalo, že remake hororové klasiky zvládne se ctí, když vydalo nový Silent Hill 2.

Out of Words dojal publikum na Summer Game Festu

Jedna z nejsilnějších prezentací letošního Summer Game Festu nepatřila akčním blockbusterům, ale malé hře o porozumění, naslouchání a důvěře. Out of Words je debut dánského studia Kong Orange a tvůrčí skupiny WiredFly. Hru vydá Epic Games a vyjde v roce 2026 na PC, PS5 a Xbox Series.

Rainbow Six Siege X je venku – Nová éra pro legendární taktickou střílečku

Po téměř dekádě od vydání přichází Rainbow Six Siege v úplně nové podobě jako Rainbow Six Siege X. Jedná se o největší aktualizaci v historii hry, která zároveň mění samotný model distribuce. Nově je titul "free-to-play", tedy zdarma dostupný pro všechny, i když Ubisoft poněkud krkolomně trvá na označení "free to access". Co to v praxi znamená? Základ hry máte zadarmo, ale pokud toužíte po plném zážitku, připravte si peněženku.

Mario Kart World je výstavní hrou pro Switch 2, i když s výhradami

Mario Kart World odstartoval novou éru slavné závodní série. Hned po vydání se stal důvodem, proč vůbec sáhnout po konzoli Switch 2. Přináší krásné vizuály, obří herní mapu, 24 jezdců v jednom závodě a nové mechaniky, které mění styl jízdy. Ale i přes odvážné inovace zůstává nejsilnější tam, kde to Nintendo umí nejlépe – v samotných závodech.

Nintendo odhalilo nečekanou novinku: Splatoon Raiders míří na Switch 2

Připravte se, inkoustomilci, protože Nintendo se opět postaralo o pořádné pozdvižení! Zatímco jsme si zvykli, že denní aktualizace přes aplikaci "Nintendo Today" jsou spíše nudné – třeba jako 3D pohled na HDMI kabel Switche 2, vážně! – občas se stane, že bez jakéhokoli varování vypustí bombu. A přesně to se stalo dnes, když Nintendo zčistajasna odhalilo hned dvě obrovské zprávy ze světa Splatoonu, které potěší jak veterány, tak i nové hráče.

Xbox představil přenosnou konzoli ROG Xbox Ally ve dvou verzích

Microsoft a Asus oficiálně uvedli na trh nový handheld. Na Xbox Games Showcase představili zařízení s názvem ROG Xbox Ally. Konzole přichází ve dvou variantách a cílí na hráče, kteří chtějí mít své hry neustále u sebe.

Resident Evil Requiem vyjde příští rok, Capcom láká na novou éru hororu

Capcom oficiálně oznámil devátý díl série Resident Evil. Hra s podtitulem Requiem dorazí 27. února 2026 na PC, PlayStation 5 a Xbox Series X/S. Oznámení přišlo v podobě nového traileru, který zpočátku budil mylný dojem normálního prostředí, než se atmosféra změnila v hotový horor.

Possessor(s) slibuje temný svět, rychlé souboje i démony v kancelářské tiskárně

Studio Heart Machine, známé tituly Hyper Light Drifter nebo Solar Ash, představilo svou nejnovější hru Possessor(s). V této stylizované metroidvanii se ujmete role dívky jménem Luca, která se po invazi démonů stává nedobrovolnou hostitelkou zraněného pekelníka Rhema. Společně se snaží přežít v rozpadajícím se megaměstě Sanzu.

Switch 2 je tady. První recenze mluví jasně

Nintendo konečně spustilo prodej dlouho očekávané konzole Switch 2 a první recenze i dojmy na sebe nenechaly dlouho čekat. Jak si vede nástupce úspěšného hybridu z roku 2017? Recenzenti se shodují: jde o konzoli, která vylepšuje téměř vše, co jsme měli na jedničce rádi.

reklama

Novinky

Donkey Kong Bananza nabídne zpěv, chaos a nové schopnosti

Donkey Kong Bananza dorazí na Switch 2 už 17. července a vezme hráče na pořádně výbušnou jízdu. Novinka od Nintenda slibuje mix 3D plošinovky, destrukce, sbírání a muzikálu – doslova. Hlavní duo tvoří starý známý Donkey Kong a nečekaná hvězda: mladá zpěvačka Pauline.

Vydání střílečky Marathon bylo odloženo na neurčito. Bungie mění směr vývoje

Bungie mění kurz. Jejich připravovaný sci-fi multiplayer Marathon, který měl být návratem ke kořenům ikonické série z 90. let, nedorazí podle plánu. Původně stanovené datum vydání 23. září je minulostí, studio oznámilo odklad na neurčito. Důvodem jsou smíšené reakce hráčů na nedávný alpha test, který odhalil řadu slabin i nedotažených prvků. Nové datum zatím nepadlo, ale více se máme dozvědět až na podzim.

Konec jedné éry – Nexus Mods mění majitele po 24 letech

V herním světě málokteré jméno rezonuje tak silně mezi fanoušky modů jako Nexus Mods. Za 24 let své existence se z malého fanouškovského webu stal dominantní portál pro sdílení herních modů, s více než 10 miliardami stažení a masivní knihovnou více než 700 tisíc modifikací pro téměř 4 000 her. Teď však přichází zásadní zlom. Zakladatel Robin "Dark0ne" Scott se rozhodl předat otěže dál.

reklama

spot_img

reklama

reklama