22.3 C
Czech
Úterý, 8 července, 2025

Ubisoft nyní požaduje zničení i fyzických kopií her po ukončení podpory

reklama

Ubisoft opět rozbouřil herní scénu, tentokrát nikoliv novou hrou, ale změnou podmínek používání svých titulů. Nedávno aktualizovaná uživatelská smlouva (EULA) obsahuje pasáže, které vzbudily obrovskou kritiku mezi hráči i odbornou veřejností. Společnost teď po uživatelích formálně vyžaduje, aby po ukončení podpory hry všechny její kopie odinstalovali a zničili. A to nejen digitální, ale i fyzické. V praxi to znamená, že když Ubisoft hru stáhne z prodeje nebo zavře servery, uživatel by měl přestat hru vlastnit úplně.

„Po ukončení této smlouvy z jakéhokoliv důvodu musíte produkt okamžitě odinstalovat a zničit všechny kopie, které máte v držení,“ stojí doslova v nových podmínkách. Ubisoft tímto krokem vyvolal ostrou reakci komunity. Na sociálních sítích se okamžitě objevily příspěvky hráčů, kteří změnu přirovnávají k naprosté ztrátě vlastnictví.

Licence místo vlastnictví

Zásadní problém spočívá v tom, že hráči už si nekupují hru, ale jen licenci k jejímu používání, a Ubisoft si teď výslovně vyhrazuje právo tuto licenci kdykoliv zrušit. A pokud s novými podmínkami nesouhlasíte? Pak je na vás hru odstranit. Ubisoft si přitom vyhrazuje právo EULA kdykoliv změnit a vy byste měli „pravidelně kontrolovat“, zda nedošlo k aktualizaci.

V kontrastu s tímto přístupem je rostoucí iniciativa Stop Killing Games, která už nasbírala přes milion podpisů. Ta bojuje za zachování her po ukončení jejich oficiální podpory. Impulsem byl případ závodní hry The Crew, kterou Ubisoft v roce 2024 nejen stáhl z obchodů, ale zcela znefunkčnil, a to i pro majitele originální kopie. Právě tento zásah dal vzniknout celému hnutí, které žádá, aby společnosti povolily komunitní servery nebo alespoň offline režimy pro starší tituly.

Budoucnost Ubisoftu a jeho her je nejistá

Ubisoft se však nadále brání. Společně s dalšími velkými firmami tvrdí, že provoz komunitních serverů nebo dlouhodobé udržování starých titulů je nejen nákladné, ale i potenciálně právně riskantní. Zástupci organizace Video Games Europe, která sdružuje velké hráče na trhu, včetně Ubisoftu a Microsoftu, uvedli: „Jedině oficiální servery zaručují bezpečnost hráčů a ochranu před právními důsledky.“

Problém se navíc netýká jen starších titulů. Ubisoft v posledních měsících prochází krizí, některé jeho očekávané hry jako Avatar: Frontiers of Pandora nebo Star Wars Outlaws nedosáhly plánovaných prodejů. Free-to-play titul XDefiant byl zcela zrušen. I přes úspěch Assassin’s Creed: Shadows se firma snaží stabilizovat svou pozici, mimo jiné založením nové dceřiné společnosti ve spolupráci s Tencentem, která má na starosti vlajkové značky jako Assassin’s Creed, Far Cry a Rainbow Six.

Zůstává však otázkou, co bude s ostatními sériemi. A co hůř, i tyto velké značky by teoreticky mohly být podle nové EULA kdykoliv staženy z oběhu.

Ačkoliv změna EULA proběhla krátce po mediálním rozmachu hnutí Stop Killing Games, nelze s jistotou říct, že mezi nimi existuje přímá souvislost. Načasování ale vyznívá podezřele, zvláště když jde o jednu z mála velkých společností, která do smluv přidala tak tvrdou formulaci o „zničení hry“.

reklama

reklama

spot_img

Články

Helldivers 2 bude první PlayStation titul na Xboxu. Dorazí v srpnu

Kooperativní střílečka Helldivers 2 dorazí na konzole Xbox Series X|S už 26. srpna. Půjde o vůbec první hru vydanou pod hlavičkou PlayStation, která se dostane na platformu Microsoftu. Hra nabídne plný crossplay mezi Xboxem, PlayStationem i PC.

Akční střílečka Full Metal Schoolgirl míří na PS5, Switch 2 a PC

Když se spojí vývojáři Yuke’s s vydavatelstvím D3Publisher, většinou to znamená explozi šílené akce. A přesně to slibuje jejich novinka Full Metal Schoolgirl. Brutální, sarkastický akční nářez, který dorazí 23. října 2025 na PlayStation 5, Switch 2 a PC (Steam a Epic Games Store). Tohle ale není další klasická střílečka. Je to kyberpunková výpověď o světě, kde kapitalismus dávno překročil hranice zdravého rozumu. A vy jste jeho největší hrozba: mechanizovaná školní rebelka s kulometem v ruce.

Restrukturalizace u Xboxu: tisíce výpovědí a konec několika her

Microsoft oznámil další vlnu propouštění. Tentokrát se týká přibližně 9 000 lidí, což představuje asi čtyři procenta celkového počtu zaměstnanců. Zasaženy jsou i herní divize Xbox, ZeniMax a King. Změny přicházejí v době, kdy herní byznys Microsoftu vykazuje rekordní výsledky.

Iniciativa Stop Killing Games překonává 820 000 podpisů

Kdo vlastní hru, když ji nelze hrát? Tahle otázka už dlouho visí ve vzduchu, ale v posledních měsících získává konkrétní obrysy díky mohutné kampani Stop Killing Games. Tahle evropská občanská iniciativa, za kterou stojí YouTuber Ross Scott, se aktuálně přehoupla přes hranici 820 000 podpisů a je na nejlepší cestě dosáhnout potřebného milionu. Cíl? Zastavit praxi herních vydavatelů, kteří po ukončení podpory dělají z online titulů digitální prach.

Tony Hawk a další novinky míří do Game Passu

Microsoft odhalil první vlnu her, které v červenci zamíří do předplatného Game Pass. Mezi hlavní lákadla patří remaster Tony Hawk’s Pro Skater 3 + 4, který bude dostupný v Game Passu hned v den vydání. Nechybí ani návraty dvou známých titulů a silná nabídka pro fanoušky japonských RPG.

Griefing v Dune: Awakening? PvE hráči se stávají snadnou kořistí červů

Když se v MMO survival hře Dune: Awakening řekne "griefing", fanoušci už přesně vědí, o čem je řeč. Nový a oblíbený způsob, jak znepříjemnit ostatním hraní, je paralyzování hráčů v PvE zónách pomocí přistání s ornithoptérou, a následné vyvolání písečného červa. Ačkoliv jde o kreativní zneužití herní mechaniky, atmosféru Arrakisu tím tahle komunita posouvá do divokého západu.

Monster Hunter Wilds: Co přináší druhý bezplatný update

Monster Hunter Wilds dostal druhý velký bezplatný update, který míří hlavně na PC hráče. Capcom upravil využití grafické paměti, přidal nové příšery a oznámil, co hráče čeká dál. Hráči na Steamu si stěžovali na výkonnostní problémy, což vedlo ke ztrátě hráčské základny. Teď přichází první větší reakce vývojářů.

Blue Prince nemá jasný konec. A přesně to je jeho smysl

Na první pohled vypadá Blue Prince jako propracovaná logická hra s komplikovanými hádankami. Po desítkách hodin hraní se však ukazuje, že nejde jen o řetězec šifer a zámků. Hra si pohrává s očekáváním hráče, že ho čeká jasný cíl. Místo toho záměrně nechává otázky bez odpovědí.

Remastery Sonic Adventure se nechystají. SEGA chce raději nové hry

Fanoušci série Sonic Adventure se dalších verzí svých oblíbených her zatím nedočkají. Přestože zájem veřejnosti přetrvává, Sonic Team podle všeho s remastery či remaky vůbec nepočítá.

Arc System Works mění kurz a představuje akční titul DAMON and BABY

Studio Arc System Works, které si hráči po celém světě spojují především s precizními bojovkami typu Guilty Gear nebo BlazBlue, se rozhodlo rozšířit své pole působnosti. Během vlastní prezentace Arc System Works Showcase oznámilo titul DAMON and BABY, akční hru, která má být základem nového vývojářského směru. Ačkoliv zatím neznáme platformy ani datum vydání, víme, že nejde o jednorázový výstřel do tmy, ale o pečlivě promyšlený krok k širšímu kreativnímu záběru studia.

reklama

Novinky

Tony Hawk’s Pro Skater 3 + 4 přináší skvělou jízdu i rozpačité změny

Fanoušci série Tony Hawk se dočkali. Nový remake s názvem Tony Hawk’s Pro Skater 3 + 4 přináší další porci nostalgie, přepracovanou hratelnost a tři zbrusu nové mapy. Skating je zábavný, plynulý a stále návykový. Ale není to úplně bez chybiček – zejména pokud jste fandou čtvrtého dílu.

Mod Echoes of Oblivion přenáší legendární NPC dialogy do Skyrimu

Když se řekne "Skyrim", většina hráčů si představí majestátní hory, nordské hrdiny a nespočet modů, které tuto hru udržují při životě i více než deset let po vydání. Jeden z nejnovějších modů však vrací fanoušky ještě dál, zpět do doby The Elder Scrolls IV: Oblivion. Mod "Echoes of Oblivion" od autora JobiWanUK je nefalšovaným milostným dopisem tomu, co dělalo Oblivion tak výjimečným. A navíc je úplně zdarma.

Reaper Actual přináší MMOFPS se 200 hráči na jednom bojišti

Herní veteráni z nového studia Distinct Possibility, v čele s John Smedley (bývalý šéf Sony Online Entertainment), představili svůj první titul: Reaper Actual. Tohle není obyčejná multiplayerová střílečka. Reaper Actual je perzistentní online FPS s otevřeným světem a PvPvEvE prvky, který chce nabídnout víc než jen další resetovaný lobby zápas.

reklama

spot_img

reklama

reklama