Blue Prince patří mezi nejzajímavější hry letošního roku, přesto se neobjevil v nominacích The Game Awards. Tato populární logická hra si získala obrovskou komunitu fanoušků, ale její autor nakonec narazil na překážku, která mu uzavřela dveře k širšímu publiku: hra je založena na slovních hádankách, které jsou tak úzce spjaty s angličtinou, že je prakticky nemožné je přeložit do jiného jazyka. A to jí uškodilo v globálních cenách.
Když letos na jaře hráči poprvé vstoupili do sídla Mt. Holly, Blue Prince je okamžitě pohltil. Procházeli místnosti, luštili obrazy, skládali minimální páry a hledali cestu k ikonické místnosti číslo 46. Mnozí u hry strávili celé týdny a i autor Tonda Ros přiznává, že jej ohlas překvapil. „Tušil jsem, že rok bude plný velkých her,“ řekl, „ale jsem rád, že mezi nimi stojí silné indie tituly.“
Jenže tam, kde jiné hry přirozeně putují do celého světa, Blue Prince narazil. Ros otevřeně říká, že lokalizace je téměř nemožná. Jeho hádanky stojí na slovní práci s obrazy, kde se jedno slovo liší od druhého jediným písmenem. Místnost se dvěma obrazy — třeba „face“ a „ace“ — je pro anglického hráče okamžitě pochopitelná. V jiném jazyce by se ale musela úplně přepsat. „Neexistují konkrétní plány, protože je to považované za téměř nemožné,“ říká Ros. Přesto dodává, že by se o to někdy pokusil.
Při vysvětlování zmiňuje román Douglase Hofstadtera Le Ton beau de Marot, ve kterém autor popisuje, jak složité je převést poezii bez ztráty rytmu, rýmu a významu. Ros tvrdí, že jeho hra funguje podobně. Hádanky nejsou básně, ale jejich logika stojí na jemných nuancích, které se v překladu rozpadnou. A když je přepíšete, ztratíte počet písmen, vztah slov, obrazovou symboliku — tedy vše, co tvoří podstatu řešení.
Ros navíc říká, že převedení všech 45 jazykových dvojic by zabralo roky. Přirovnal to k vytvoření „druhé hry“. Blue Prince se rodil víc než osm let a lokalizace by podle něj zabrala další dlouhé období. „Je těžké rozhodnout se mezi tím, zpřístupnit hru více lidem, nebo riskovat vyhoření a vzdát se šance vytvořit další projekt,“ vysvětluje.
A i když hráči doufají v pokračování, Ros říká jasně: přímé Blue Prince 2 nebude. Možná se někdy vrátí do stejného světa, ale nechce vytvářet kopii. Mluví o tom, že má rád typ pokračování ve stylu Myst → Riven — nové světy, nové nápady, žádné slepé opakování.
Blue Prince tak zůstává výjimečnou zkušeností, která se nevejde do tradičních škatulek — a právě proto na ni letos porotci nepohlédli stejně jako na větší tituly. Přesto je jasné, že tu vzniklo něco, co hráčům zůstane v hlavě dlouho. A možná se jednou dočkáme i světa, kde jeho hádanky dostanou nový jazyk. Jen to nebude brzy.


