Ubisoft podle několika důvěryhodných zdrojů v roce 2024 zrušil projekt, který mohl zásadně rozšířit hranice série Assassin’s Creed. Hra se měla odehrávat v letech po americké občanské válce a představit období známé jako rekonstrukce – čas společenských změn, napětí a snahy o přestavbu národa po zrušení otroctví.
Hlavním hrdinou měl být bývalý otrok, který po získání svobody najde nový cíl v řádu asasínů. Západ měl opustit a vrátit se zpět na americký jih, kde by čelil nenávisti, násilí a rodícímu se Ku Klux Klanu. Pro sérii, která si dlouhodobě pohrává s historickými konflikty, by šlo o zcela nové téma. Jenže projekt skončil dřív, než dostal šanci vyrůst z konceptu do plnohodnotné hry.
Politika, obavy a špatné načasování
Reportér Stephen Totilo z webu Game File uvedl, že Ubisoft Quebec měl projekt schválený ve fázi konceptu. Tvůrci prý připravovali příběhový rámec, základní mechaniky i vizuální směr, ale vývoj se nikdy nerozjel naplno. Zdroje z firmy uvedly, že vedení hru zastavilo kvůli obavám z reakce veřejnosti a politického napětí v USA.
Rozhodnutí přišlo krátce před pokusem o atentát na bývalého prezidenta Donalda Trumpa v červenci 2024. I když se událost s projektem přímo nepojila, atmosféra ve společnosti byla podle insiderů tak výbušná, že Ubisoft označil námět za „příliš politický v příliš nestabilní zemi“.

Dvojí tlak: Yasuke a společenské klima
Dalším faktorem byl odpor části hráčské komunity vůči postavě černošského samuraje Yasukeho z Assassin’s Creed Shadows. Zdroje tvrdí, že negativní reakce zneklidnila vedení natolik, že se rozhodlo podobně citlivému tématu vyhnout. Přestože vývojáři z Quebecu údajně cítili, že by hra mohla mít silný společenský dopad, obavy z kontroverze převážily.
Ubisoft se dlouhodobě prezentuje jako studio, které nechce „dělat politické hry“. Generální ředitel Yves Guillemot to v roce 2024 zopakoval s tím, že cílem společnosti je „vyrábět hry, které si užijí všichni hráči“. Tento přístup však bývá terčem kritiky, protože série jako Far Cry nebo Watch Dogs se často dotýkají sociálních a ideologických témat, i když to vedení odmítá přiznat.

Ztracená šance pro sérii
Hra zasazená do období rekonstrukce mohla představovat nejen svěží historické kulisy, ale i hlubší pohled na konflikt mezi svobodou a útlakem, který stojí v jádru celé značky Assassin’s Creed. Potenciál propojit osobní příběh s historickou skutečností byl obrovský. Místo toho však Ubisoft volí jistotu a drží se méně kontroverzních období.
Podle některých vývojářů zrušení projektu vyvolalo zklamání i pocit, že studio promarnilo šanci posunout sérii novým směrem. Zda se někdy k podobnému tématu vrátí, je ve hvězdách. Ale po této zkušenosti se zdá, že Ubisoft dává přednost bezpečí před odvahou.