Hideo Kojima zůstává jednou z nejvýraznějších postav herního průmyslu, a současně jeho největším filmovým fanouškem. V novém rozhovoru pro francouzský magazín Le Film Français opět potvrdil, že jeho láska k filmu ho jednou dovede až na režisérskou stoličku. Ale ještě ne. Nejdřív musí dokončit své rozjeté herní projekty, mezi nimiž nejvíc vyčnívá Physint – duchovní nástupce Metal Gearu, na který si ale počkáme ještě pěkných pět až šest let.
Fanoušci Hideo Kojimy se nemají na co stěžovat, pokud jde o obsah. Jeho studio aktuálně finišuje vývoj Death Stranding 2, který vyjde letos v červnu. Vedle toho vzniká i filmová adaptace prvního dílu, kterou produkuje nezávislé studio A24. To samé, které stojí za filmy jako Midsommar nebo Everything Everywhere All At Once.
Ale to není všechno. Kojima zároveň pracuje na Physint, nové značce, kterou představil letos v lednu během PlayStation State of Play. Hru popsal jako „next-gen špionážní akční titul, který je zároveň filmem“, ať už co se týče vizuálu, témat, hereckých výkonů, kostýmů nebo hudby. Zní to jako něco mezi Metal Gear Solid a Blade Runner, a ano, je to přesně ten typ Kojimova maximalismu, jaký fanoušci milují.
Bohužel to ale bude ještě trvat. Kojima přímo řekl: „Mimo Death Stranding 2 je ve vývoji Physint. Ten mi zabere dalších pět až šest let.“

Duchovní návrat ke kořenům
Když Kojima opouštěl Konami v roce 2015, zdálo se, že jeho éra špionážních her je u konce. Značku Metal Gear nechal za sebou a pustil se do experimentálního Death Stranding. Ale fanoušci si neustále psali o návrat. A tak vznikl Physint. Sám Kojima přiznal, že projekt vznikl právě díky těmto výzvám: hráči chtěli další Metal Gear, i když pod jiným názvem.
Physint ale nebude jen duchovní nástupce. /odle Kojimy půjde o vyvrcholení jeho dosavadní tvorby, něco, co kombinuje herní a filmové postupy. Navíc spolupracuje i s Columbia Pictures, což jen podtrhuje jeho ambice na hranici mezi hrou a kinematografií.
OD a ztracená budoucnost
Zajímavé je, že v rozhovoru padlo jen málo slov o dalším projektu Kojimy – OD, psychologickém hororu, na kterém pracuje s režisérem Jordanem Peelem. Hra byla oznámena už v roce 2023 a měla být dalším příkladem toho, jak hra může být „něco mezi filmem a novým médiem“. V roce 2024 ale práce na OD i Physint zastavila hollywoodská stávka herců a scenáristů (SAG-AFTRA). Od té doby o OD Kojima prakticky mlčí.

A co ten film?
Přes všechny herní projekty zůstává filmovým snem Hideo Kojimy něco, co zní čím dál reálněji. Po dokončení Death Stranding 2 a Physint by se podle svých slov chtěl konečně pustit do režie vlastního filmu.„Vyrostl jsem na filmech. Režie by pro mě byla poctou tomuto médiu. A taky stárnu – raději bych to udělal, dokud jsem ještě mladý,“ řekl v rozhovoru.
Má pravdu. Letos oslaví 62. narozeniny, a ačkoliv se tváří, jako by měl před sebou ještě dvacet her, jeho tvorba se čím dál víc prolíná s filmovým světem. Už Death Stranding bylo svým způsobem interaktivní art-house sci-fi s několika hodinami filmečku mezi hraním. A Physint to má posunout ještě dál.
Co bude dál?
U Kojimy si nikdy nemůžete být jistí, co přijde. Možná po Physint opravdu natočí film. Možná nás překvapí ještě jednou hrou. A možná se vrátí k OD, až opadne prach po stávce. Jedno je ale jasné: jeho díla nikdy nebudou jen „hra“. Ať už bude vyprávět příběh v kině, nebo na konzoli, vždycky to bude Hideo Kojima – vizionář, který rozmazává hranice mezi médii.