Kdo vlastní hru, když ji nelze hrát? Tahle otázka už dlouho visí ve vzduchu, ale v posledních měsících získává konkrétní obrysy díky mohutné kampani Stop Killing Games. Tahle evropská občanská iniciativa, za kterou stojí YouTuber Ross Scott, se aktuálně přehoupla přes hranici 820 000 podpisů a je na nejlepší cestě dosáhnout potřebného milionu. Cíl? Zastavit praxi herních vydavatelů, kteří po ukončení podpory dělají z online titulů digitální prach.
Ross Scott, známý také díky své sérii Accursed Farms, spustil petici na jaře 2024 poté, co Ubisoft bez náhrady vypnul servery závodní hry The Crew. Hráči, kteří si titul koupili, o něj přišli doslova ze dne na den. Bez serverů není hra a bez hry není produkt. Tato situace není výjimkou, ale symptomem širšího problému: online hry často přestávají fungovat úplně ve chvíli, kdy se je jejich vydavatel rozhodne odstavit. A to i přesto, že byly prodávány jako standardní zboží, tedy bez omezené doby platnosti.
„Hry se prodávají jako trvalé produkty, ale jsou záměrně navrženy tak, aby přestaly fungovat, jakmile skončí podpora ze strany vydavatele,“ píše Scott na oficiální stránce kampaně. „To je forma plánovaného zastarávání, která škodí zákazníkům a prakticky znemožňuje jejich uchování.“

Hráči chtějí zákon, který je ochrání jako spotřebitele
Petice se opírá o evropskou občanskou iniciativu, která v případě dosažení jednoho milionu podpisů donutí Evropskou komisi celou věc projednat a potenciálně připravit nové zákony. Ty by mohly výrazně posílit práva spotřebitelů a stanovit, že jednou zakoupená hra musí zůstat přístupná, ať už oficiální cestou nebo skrze zachovávací iniciativy.
Kromě sběru podpisů se iniciativa za poslední rok obrátila také na spotřebitelské úřady v Německu, Francii a Austrálii s cílem otevřít právní otázku ukončování online služeb. Zatímco většina těchto kroků už byla učiněna, nyní už nezbývá než čekat, jak zareagují jednotlivé státní instituce.
Zastánci kampaně připomínají, že pokud by v některé velké jurisdikci došlo ke změně legislativy, mohl by se dopad přenést i na globální trh. Vydavatelé by si zkrátka nemohli dovolit nabízet jiné podmínky v EU než v USA či Asii. Jednoduše proto, že by se to ekonomicky nevyplatilo.

V kontrastu: GOG zachraňuje, Ubisoft vypíná
Zatímco se Ubisoft snaží vyrovnat se žalobou kvůli ukončení přístupu k The Crew, jiní hráči trhu reagují pozitivně. Například GOG, digitální obchod provozovaný CD Projektem, spustil vlastní program pro uchovávání herních klasik jako Diablo nebo Resident Evil, aby i po letech fungovaly na moderním hardwaru. Jde sice o malé krůčky, ale v kontextu dnešní digitální pomíjivosti jsou to vítané signály.
Stop Killing Games má čas do 31. července 2025. Tempo podpisů ale naznačuje, že metu milionu bez problémů pokoří. A pak už bude míč na straně politiků. Pokud zákonodárci vyslyší hlas hráčů, mohl by se začít psát nový digitální zákoník, kde si podmínky diktuje nejen serverová životnost, ale i právo spotřebitele na přístup k tomu, co si skutečně koupil.