Discord, populární platforma pro online komunikaci a sdílení zážitků mezi hráči, se možná brzy stane nedílnou součástí samotných her. Společnost totiž oznámila spuštění „Discord Social SDK“, nástroje, který vývojářům umožní integrovat klíčové funkce Discordu přímo do svých titulů. Tento krok může proměnit způsob, jakým se hráči navzájem propojují, komunikují a objevují nové hry.
Základní myšlenka je jednoduchá. Pokud by se Discord objevil přímo v uživatelském rozhraní hry, hráči by mohli okamžitě využít textový či hlasový chat, aniž by museli přepínat mezi hrou a samostatnou aplikací. Nový toolkit navíc slibuje i sjednocený seznam přátel, sdílený napříč mobilní verzí, PC a samotnou hrou. Pro uživatele, kteří již účet u Discordu mají, tak bude vše propojené. Uvidí, kdo je online, jaké hry právě hrají, a mohou se k nim bleskově připojit.
Zásadní však je, že vývojáři nebudou nutit nikoho k povinné registraci u Discordu. Pokud si hráč nechce vytvářet nový profil, stále může využít určité části in-game sociálního systému, jako jsou herní pozvánky a chat. Ti, kdo už si Discord založili, se ale dočkají pokročilejších možností, včetně podpory takzvané „rich presence“, která ukazuje dalším lidem, co přesně teď děláte (například kterou úroveň zrovna procházíte či kolik času vám ještě zbývá do konce zápasu).
Dostupné pro menší studia až po AAA tituly
Discord se chlubí tím, že Social SDK je aktuálně bezplatně dostupný pro týmy všech velikostí. Od indie projektů až po největší herní firmy. V praxi to znamená, že tvůrci místo nákladného vývoje vlastního komunikačního systému mohou sáhnout po osvědčeném řešení, které je už léta považováno za „zlatý standard“ pro herní voice chat. Mezi prvními, kdo si novinku zkouší, jsou známá studia jako Facepunch (autoři Rustu), Theorycraft Games, 1047 Games, Scopely nebo dokonce gigant Tencent.
Velkým tahákem je i propojení s více platformami. Social SDK je momentálně kompatibilní s operačními systémy Windows 11 a macOS a game enginy Unity a Unreal Engine. Konzolové a mobilní verze by měly následovat. Zároveň Discord zdůrazňuje, že přesah do jeho obří uživatelské základny (údajně více než 200 milionů aktivních uživatelů měsíčně) může vývojářům pomoci s propagací nové hry či budováním komunity.
Propojené kanály, cross-platform messaging a další
Kromě základní integrace přátel, chatu či rychlých pozvánek do herní lobby připravuje Discord i doplňkové funkce, které jsou zatím v uzavřeném betatestu. „Linked Channels“ umožní přenést herní konverzaci do vybraného kanálu na Discord serveru, takže i lidé, kteří zrovna nehrají, mohou sledovat a reagovat na dění ve hře v reálném čase. Díky „Cross-Platform Messaging“ pak půjde chatovat s přáteli, i když sami budete na mobilu nebo PC Discordu, a oni přímo ve hře.
Nechybí ani testování hlasového chatu pro integraci přímo do hry, tedy bez nutnosti spouštět samostatného klienta. Vývojáři věří, že díky těmto funkcím se Discord stane nejenom komunikačním, ale i sociálním centrem, které zvýší retenci hráčů a usnadní jim organizaci různých eventů či turnajů.

Nová budoucnost in-game chatů?
Discord si od této novinky slibuje nejen vyšší popularitu a růst počtu uživatelů, ale i to, že se stane standardním řešením pro hlasové i textové služby uvnitř her. A co to znamená pro samotné hráče? Pravděpodobně méně starostí s přepínáním aplikací, snadnější domlouvání akcí a širší možnosti, jak zůstat v kontaktu se spoluhráči.
Zároveň je tu otázka, zda se hráči, kteří už mají zažité systémy jako Steam, Battle.net nebo jiné launchery, opravdu přesunou na integrovaný Discord. Vzhledem k popularitě platformy a jejím funkcím to však vypadá slibně. Discord navíc cílí na trend společného hraní. Podle interních dat hraje týdně se svými přáteli 72 % uživatelů Discordu, přičemž až polovina z nich navíc streamuje, a téměř třetina se do stejné hry připojí do hodiny od zhlédnutí streamu.
Pokud se tedy Social SDK masivně rozšíří, můžeme očekávat, že ve stále větším počtu her uvidíme klasické Discord notifikace či rovnou integrované hlasové místnosti. Na to, jestli se z toho stane nová norma, si budeme muset ještě dlouho počkat. Je ale jisté, že vývojáři, kteří tuto šanci využijí, získají silný nástroj pro péči o komunitu i propagaci, a hráči se dočkají jednodušší a přehlednější komunikace s parťáky.
Ať už půjde o drobnou vychytávku nebo revoluční změnu celého herního ekosystému, Discord pokračuje ve svém tažení stát se primární platformou, kde se herní světy prolínají s těmi sociálními – a Social SDK je velký krok tímto směrem.