Všechno to začalo nadějí. Úniky z připravovaného Battlefieldu 6 zaplavily subreddit série a veteráni si začali po dlouhých letech zklamání znovu dovolovat doufat. Vypadalo to, že DICE konečně vyslyšelo volání po návratu ke kořenům. Výbuchy, destrukce, dynamická bojiště – všechno vypadalo správně „battlefieldovsky“.
Jenže pak přišla studená sprcha. Studio zveřejnilo článek na platformě X, kde představili nový systém tříd. A byť se na papíře mluvilo o návratu k tradičním klasám jako Recon, Engineer nebo Support, jedna věta v oficiálním oznámení okamžitě odpálila komunitní nálož.
„Všechny zbraně budou přístupné všem třídám.“
A bylo po naději.
— Battlefield (@Battlefield) May 21, 2025
Recon s kulometem a Engineer se sniperkou
Podle DICE dostane každá třída svůj unikátní gadget, pasivní schopnost a bonus k tzv. „signature“ zbrani. Třeba Recon bude déle zadržovat dech při míření přes optiku. Ale jinak? Svoboda. Engineer s odstřelovačkou, Support s brokovnicí, Recon v ghillie obleku s LMG? Cokoli je možné.
DICE to obhajuje vizí systému, který má „formovat roli na bojišti, ale zároveň dát hráči svobodu si ji přizpůsobit.“ Jinými slovy: hráč si může vybrat, čím bude přispívat týmu – a jak.
Jenže právě tahle filozofie v komunitě brutálně narazila. Fanoušci vnímají pevně dané zbraně jako páteř třídní identity. Když mohu hrát Recona s granátometem, proč vůbec volím třídu? Co má být moje role? Proč bych se měl snažit týmově spolupracovat, když všichni můžeme být všechno?

Komunitní výbuch: „Tohle je definice šílenství“
Reddit mezitím explodoval. Hlavní stránka se změnila v bitevní pole rozhořčení. Příspěvky mluví o „zničení historie série“, o „ignoraci komunity“, o „cíleném sabotování hry“.
Tohle nejsou žádní teenageři z YouTube montáží, co dělají 360 noscopes a tajně vytahují tátovu kreditku. Tohle je dospělá komunita, která ví, co chce. A když se jim vývojáři znovu pokusí prodat to, co předvedli v 2042, jednoduše si tu hru nekoupí. Ne proto, že by nemohli, ale proto, že už toho mají dost. A člověk se jim nemůže divit.
Ozývá se i obava, že za tímto rozhodnutím není designérská vize, ale monetizační strategie. Když každý může používat jakoukoli zbraň, stoupá šance, že si koupí skin. A v případě EA si hráči na podobné motivace dávají velmi pozor.
DICE tvrdí, že jde o testovací fázi. Současné Battlefield Labs jsou alfa verze, ne finální produkt. Ale komunita chce záruky, ne přísliby. Zvlášť po zkušenosti s Battlefield 2042, který mnozí stále považují za největší selhání série.

Volnost versus smysluplné volby
Jako někdo, kdo hrál hodně Battlefield 4, Battlefield Bad Company nebo Battlefield 1, se přikláním spíš na stranu kritiků. Ne snad proto, že by myšlenka svobodné volby byla sama o sobě špatná. Ale v multiplayerové hře dává smysl mít strukturu, která hráče tlačí do spolupráce a nutí je specializovat se. Když jsou všichni dobří na všechno, není nikdo důležitý pro nic.
Omezení nutí dělat volby. A volby dělají hru zajímavější. Když se rozhodnu být Medic, znamená to něco – přijímám svou roli, svoje limity, ale i výhody. Když si ale můžu vzít libovolnou zbraň a gadget, třída se mění ve volbu z velké části kosmetickou.
DICE má ještě čas – a historii ústupků. Po bouři kolem 2042 změnilo systém tříd i hratelnost. Možná se dočkáme podobného obratu i tentokrát. Ale jestli je něco jasné už teď, tak že Battlefield 6 si to s hráči ještě bude muset vybojovat. A první bitvu právě prohrává.