Spoluzakladatel Rockstaru Dan Houser se v britském pořadu Sunday Brunch vrátil k počátkům série Grand Theft Auto. Popsal, proč podle něj GTA změnilo herní průmysl a proč právě třetí díl vystřelil značku mezi nejúspěšnější hry historie. Mluvil také o začátcích, nejistotě po útocích 11. září i o tom, proč jej současná umělá inteligence nechává chladným.
Houser v rozhovoru uvedl, že síla GTA vždy spočívala v pocitu volnosti. Podle něj série nabízela kombinaci akce, řízení a otevřeného světa v době, kdy hry obvykle stáčely hráče jedním směrem. Řekl, že GTA „ukázalo představu života ve falešném světě“, což tehdy působilo jako úplně nový zážitek.
Vzpomenul si i na přelomový rok 2001, kdy tým dokončoval Grand Theft Auto III. Zdůraznil, že vývojáři cítili, že mají v rukou něco výjimečného, i když studio tehdy zápasilo s rozpočtem. Popsal atmosféru, kdy titul skládali narychlo, ale postupně začali rozpoznávat, že hra přináší okamžiky skutečné inovace.
Houser připomněl, že GTA III vyšlo krátce po útocích 11. září. Řekl, že přes těžkou dobu zůstávali tvůrci nadšení, protože cítili „něco magického“. Dodal, že kolem hry mimo studio zpočátku nepanovalo nadšení, ale po vydání se situace rychle změnila a GTA III si získalo publikum.
V rozhovoru padla i otázka na umělou inteligenci. Houser uvedl, že s ní experimentuje, ale podle něj je „přeceňovaná“ a nepůsobí tak užitečně, jak se často tvrdí. Zmínil, že současné nástroje ho úplně nepřesvědčily.
Řeč přišla i na současnost série. Rockstar podle nedávného oznámení posunul vydání GTA VI na listopad 2026. Firma odkládá velké tituly pravidelně a ani tentokrát to není překvapení. Objevily se také nové informace o vyhozených zaměstnancích studia a o situaci, která jejich odchodu předcházela.
Houser tak nabídl pohled do historie i současnosti jedné z nejvlivnějších herních sérií. Jeho popis začátků GTA ukazuje, jak výrazně otevřený svět změnil očekávání hráčů — a proč se série stala synonymem herní svobody.


