Když se Doom: The Dark Ages oficiálně objevil na scéně 15. května 2025, fanoušci série měli jasno: tohle nebude jen další pokračování. Vývojáři ze studia id Software nasadili zcela nový tón – temnější, brutálnější a zároveň pomalejší než kdy dřív. A hráči na to reagovali masivně. Během prvního týdne si nového Dooma zahrálo přes tři miliony lidí, což z něj činí největší launch v historii studia. Tím dokonce překonal i populární Doom Eternal. Ale i přes tento úspěch hráče čekalo jedno nečekané překvapení – hra se náhle stala těžší.
Tzv. „shadow update“ zmiňovaný v livestreamu Slayer’s Club s režisérem hry Hugem Martinem způsobil nemalé rozpaky. Hráči začali hlásit, že Doom: The Dark Ages je v určitých částech najednou citelně těžší, a nelhali. Jak uvedl Martin, tým na základě herních dat upravil některé proměnné a chování nepřátel, což zvyšuje náročnost soubojů. Tohle všechno se stalo v zákulisí, bez oficiálního patche, což přispělo k matení fanoušků. Mnozí si zkrátka mysleli, že ztrácejí skill.
Nicméně díky rozsáhlým možnostem úpravy obtížnosti si hráči stále mohou upravit zážitek podle svého gusta. Od běžného tempa až po noční můru zvanou Ultra Nightmare. A ano, někteří borci stihli hru pokořit i na téhle sadistické úrovni během několika dní od vydání.
Medieval Doom slaví, id Software překonalo samo sebe
Vedle debat o obtížnosti ale stojí jasný fakt. Doom: The Dark Ages je největší úspěch studia id Software za celou jeho 34letou historii. Tři miliony hráčů za týden, z toho přes dva miliony jen na Xboxu, to mluví za vše. Ve srovnání s Doom Eternal dosáhl nový díl stejného milníku sedmkrát rychleji, což jasně ukazuje, že přístup kombinující temnou atmosféru, nové mechaniky a silné promo zafungoval.
Navzdory tomu, že na Steamu měl titul nižší peak hráčů než předchozí díly (částečně kvůli dostupnosti v Game Passu), celková čísla mluví o masivním úspěchu. Pomohla k tomu i promyšlená marketingová kampaň, včetně kolaborací s Harley-Davidson a společností Nvidia, která přitáhla pozornost i mimo tradiční FPS publikum.

Sláva i kritika: nový Doom rozděluje, ale nelze ho ignorovat
Hráčská základna se stále vyrovnává s tím, že Doom: The Dark Ages není jen další Doom. Nové tempo, parry mechaniky a atmosféra jak z temné fantasy změnily dynamiku, na kterou byli fanoušci zvyklí. Ne každému sedí rytmus soubojů a pomalejší přístup, ale většina se shoduje: tenhle Doom má svou vlastní identitu. Vývojáři navíc slibují další aktualizace, eventy a vylepšení.