Studio Hi-Rez, tvůrci populární MOBA hry Smite a týmové střílečky Paladins, oznámilo zásadní změny v dalším vývoji svých titulů. Oficiálně sice neoznačili směřování svých kroků za „konec vývoje“, ale dle všech indicií zůstane Smite 1, Paladins a další hry (včetně Rogue Company) pouze v udržovacím režimu bez nových aktualizací. Hlavním a jediným aktivně vyvíjeným projektem se tak stává Smite 2, ovšem za cenu propouštění. Podle dostupných zpráv zrušilo studio Hi-Rez až 70 pracovních míst, a některé zdroje dokonce tvrdí, že to může být téměř polovina celé firmy.
Velkou ránu teď určitě cítí zejména hráči Paladins. Tato free-to-play střílečka z fantasy prostředí si sice dlouhodobě udržovala slušnou komunitu, ale podpora od studia slábla už několik měsíců. A nyní je jasné, že žádné novinky už nepřijdou. Aktivní vývoj Paladins se zastavil a hra dostane jen udržovací péči, takže poběží servery, ale bez zásadních aktualizací. Podobný osud postihl i Smite 1, který zůstává hratelný, ovšem do budoucna také neuvidí žádné výrazné inovace.
Důvodem osekání starších titulů a propouštění zaměstnanců jsou podle společnosti „náročné podmínky na trhu“. Studio teď zaměří všechny své síly na Smite 2, MOBA pokračování, které Hi-Rez nedávno uvedlo v betaverzi. Krátce po zveřejnění rozhodnutí se začali ozývat propuštění vývojáři na sociálních sítích a komunitních fórech. Hráči mezi jmény najdou vývojáře, kteří se zabývali vyvažováním postav, tvorbou uživatelského rozhraní, i ty, kteří se starali o esportovou scénu a další podpůrné pozice. Dojde tedy nejen na Paladins a starší Smite, ale částečně se dotkne i samotného Smite 2 týmu.

Déjà vu pro fanoušky?
Zanedbání nebo přímé „utnutí“ podpory pro své hry není u Hi-Rez nic nového. Starší hráči si ještě pamatují, jak kdysi studio pomalu opustilo vývoj titulů Tribes: Ascend nebo Global Agenda. A teď se historie do jisté míry opakuje. V momentě, kdy studio vidí další „trumf“ (Smite 2), jde všechno ostatní stranou. Samozřejmě, pro rozjetí nové hry a její dotáhnutí do stavu, kdy může spolehlivě fungovat (a vydělávat), je třeba spousty prostředků i vývojářských sil. Přesto mezi komunitou převládá pocit, že tak prudké a masivní omezení podpory u zbytku portfolia je příliš tvrdé – a to nejen pro fanoušky, ale především pro odchozí zaměstnance.
Bohužel není ojedinělé, že střední a větší vývojářská studia v posledních měsících provádějí masivní propouštění. Podobné dopady jsme nedávno viděli i u dalších společností, které se kvůli úsporám a snaze „přežít na turbulentním trhu“ uchylují k redukci pracovních sil. Velká část vývojářů tak odchází i přes roky odsloužené práci na vývoji vlajkových titulů.
Co bude s Paladins, Smite 1 a Rogue Company dál?
Hi-Rez zatím ujišťuje, že servery her jako Paladins, Smite 1 a Rogue Company zůstanou v provozu, dokud to bude dávat ekonomický smysl. Zároveň se ale v oficiálních vyjádřeních jasně píše, že „žádné větší aktualizace nebudou následovat“. Hráči mají tedy k dispozici obsah, který už ve hře je, a přestože drobné opravy chyb či vylaďování mohou vycházet, skutečně nového obsahu se nedočkají.
Hráči ale vyjadřují obavy, že udržování serverů bez stálého proudu novinek časem ztratí relevanci. U online her totiž zejména nový obsah a časté aktualizace motivují hráče k návratu a udržování dlouhodobé komunity. Není proto jisté, jak dlouho se provoz stávajících her udrží na stabilní úrovni, případně zda je studio nakonec skutečně nenechá dojet do úplného konce.

Nepříjemné otázky a nejistá budoucnost
Působení Hi-Rez v herním odvětví vždycky provázely mírné kotrmelce: ať už šlo o dřívější neohrabané odklonění od jiných projektů, proměnlivou míru podpory komunity nebo teď o poměrně masivní propouštění. Prezident studia Stewart Chisam se k celé situaci vyjádřil s tím, že jej propouštění bolí a osobně se za něj cítí zodpovědný, ale zároveň tvrdí, že to bylo nezbytné pro „dlouhodobou udržitelnost firmy“.
Ve světle konkurence na MOBA scéně (a zdá se, že se jich chystá hned několik) to studio nebude mít jednoduché. A z hlediska hráčů je stav tak trochu „rozdvojený“. Příznivci Smite 2 se mohou těšit na plný vývojářský focus, zatímco komunita Paladins a Smite 1 nyní ztrácí naději na čerstvý obsah. Mnozí hráči zároveň vyjadřují obavy, zda se situace za pár let nebude opakovat právě i s novým Smite 2.