4.1 C
Czech
Středa, 3 prosince, 2025

Metroid Prime 4 Beyond je krásný, ale nevyrovnaný návrat Samus Aran

reklama

Po dlouhých letech čekání se Samus Aran vrací v nové části série Metroid Prime. Hráči dostávají technicky špičkovou sci fi adventuru, která střídá úžasné momenty s frustrujícími designovými rozhodnutími. Výsledek působí jako směs staromilské dobrodružné akce ve stylu metroidvanie a moderních trendů, které ne vždy zapadnou.

Metroid Prime 4 Beyond se odehrává na umírající planetě Viewros. Samus tu nachází pozůstatky civilizace Lamorn a jejich psychickou technologii. Hra stojí na klasickém mixu průzkumu, hledání nových schopností a návratů do známých oblastí. Recenzenti oceňují atmosféru, která v nejlepších momentech připomíná první Metroid Prime. Izolaci, ticho, skryté chodby a pocit, že pod povrchem čeká něco hodně starého a dost nebezpečného.

Velkou pochvalu sbírá technické zpracování. Na Switchi 2 hra běží až ve 120 snímcích za sekundu v nižším rozlišení nebo v kvalitním 60FPS režimu. Kritici popisují výrazné barvy, detailní prostředí a silný zvukový design s chorály a ambientní hudbou. Shodují se, že Nintendo ukazuje cestu, kdy dobré umělecké vedení přebije honbu za efektními, ale zbytečně náročnými grafickými triky.

Novinky přináší psychické schopnosti a motorka Vi O La. Samus ovládá lamornskou technologii, řídí projektily, přenáší energii a projíždí obří pouští. Část recenzentů si tyto prvky oblíbila, i když je považuje za trochu krkolomné na ovládání. Jiní upozorňují, že pouštní overworld působí prázdně a natahuje cestu mezi zajímavými lokacemi. U motorky se názor liší. Někteří ji berou jako příjemný doplněk. Jiní jako nutné zlo, které by bez rychlého cestování fungovalo lépe.

Největší rozpor panuje u tempa a struktury hry. Část kritiků chválí klasický, pomalý metroidvanie rytmus bez moderního rychlého cestování. Jiní upozorňují na úvod plný koridorů, dlouhého tutoriálu s motorkou a úseky, kde musí hráč grindovat sběr krystalů. Některé designové volby působí jako přežitek z jiné éry a občas odrazují od opakovaného hraní. Přidává se i zmatené ukládání, které umí hráče uzamknout v závěrečné části hry.

Vedlejší postavy jsou velkým tématem diskuzí. Myles MacKenzie a další federální vojáci rozdělují recenzenty. Někteří píší o otravně upovídaných pomocnících, kteří narušují typickou samotu Metroidu a vyprávějí otřepané vtipy. Jiní zdůrazňují, že Samus zůstává po většinu hry sama, protože signál nefunguje a postavy se spíše stávají příležitostným systémem nápověd. Přinejmenším panuje shoda v tom, že postavy působí velmi stereotypně a málokdy skutečně upoutají zájem hráče.

Na tom podstatném se ale hráči shodnou. Když Metroid Prime 4 Beyond nechá mluvit jen prostředí, atmosféru a průzkum, funguje skvěle. Uzavřené lokace, jako ledová laboratoř nebo průmyslové komplexy, nabízejí silné momenty. Hráči tu znovu zažívají pocit objevování, chytré hádanky a návraty na stará místa pro nové vylepšení. Boss souboje recenze popisují jako napínavé, nápadité a vizuálně silné.

Metroid Prime 4 Beyond tak působí jako hra, která vyrostla z dlouhého a komplikovaného vývoje. Občas působí roztříštěně a unaveně, jindy se dotkne toho nejlepšího, co kdy Metroid nabídl. Fanoušci série v ní najdou návrat ke kořenům, který se sice nevyhne přešlapům, ale v součtu převažují silné momenty.

Hodnocení: 8 z 10

reklama

reklama

spot_img

Články

Death Stranding 2 může mířit na PC

Pokračování Death Stranding pravděpodobně dorazí i na počítače. V databázi americké ratingové agentury se objevilo nové hodnocení, což většinou znamená, že vydání není daleko. Sony zároveň stále víc spoléhá na PC jako významný zdroj příjmů.

Dan Houser vysvětluje, proč GTA prorazilo. Podle něj rozhodla svoboda

Spoluzakladatel Rockstaru Dan Houser se v britském pořadu Sunday Brunch vrátil k počátkům série Grand Theft Auto. Popsal, proč podle něj GTA změnilo herní průmysl a proč právě třetí díl vystřelil značku mezi nejúspěšnější hry historie. Mluvil také o začátcích, nejistotě po útocích 11. září i o tom, proč jej současná umělá inteligence nechává chladným.

Steam spouští první Black Friday výprodej

Steam letos poprvé zařadil vlastní Black Friday výprodej. Dosud se držel podzimních a zimních slev, ale v roce 2025 přidal i listopadovou akci. Platí celosvětově, takže se týká i českých uživatelů. Výprodej potrvá do 1. prosince.

Blue Prince přišel o nominaci na hru roku. Tvůrce říká, že za to může hádanka, kterou nejde přeložit

Blue Prince patří mezi nejzajímavější hry letošního roku, přesto se neobjevil v nominacích The Game Awards. Tato populární logická hra si získala obrovskou komunitu fanoušků, ale její autor nakonec narazil na překážku, která mu uzavřela dveře k širšímu publiku: hra je založena na slovních hádankách, které jsou tak úzce spjaty s angličtinou, že je prakticky nemožné je přeložit do jiného jazyka. A to jí uškodilo v globálních cenách.

Possessor(s) ukazuje, jak Heart Machine staví svůj nezaměnitelný herní styl

Heart Machine se znovu vrací s hrou, která jde vlastní cestou. Possessor(s) stojí na dvourozměrném akčním základu, ale mnohem víc zaujme tím, jak míchá melancholii, barvy a ostré tvary do jednoho jasně rozpoznatelného rukopisu. Studio se netají tím, že chce, aby hráč už na první pohled poznal: tohle je jejich hra.

Fortnite přivádí zpět ztracenou kapitolu Kill Bill

Fortnite v další sezóně propojí svůj svět s jedním z nejznámějších filmů Quentina Tarantina. Hráči se dočkají návratu nevzniklé kapitoly Yuki’s Revenge, příchodu Nevěsty i kultovní Pussy Wagon. Pro Epic jde o jednu z nejodvážnějších a nejneobvyklejších spoluprací posledních let.

Minecraft chystá velkou aktualizaci Mounts of Mayhem

Minecraft se připravuje na čtvrtý letošní update, který dorazí na přelomu roku. Mounts of Mayhem naváže na zářijový balíček The Copper Age a přinese nové jízdní tvory, zbraně i změny hratelnosti. První předběžná verze už je dostupná v Java edici a část novinek si hráči vyzkoušeli i v testovacích Snapshotech.

Kirby Air Riders boduje jako chaotická závodní akce na Switch 2

Kirby Air Riders přináší návrat dvacet let staré kultovky Kirby Air Ride a přetváří ji do mnohem větší a ambicióznější podoby. Stojí na jednoduchém ovládání s automatickou akcelerací, ale přidává nové režimy, příběhovou kampaň i komplexní online zázemí. Kritici se shodují, že jde o překvapivě silné pokračování, které ale kvůli netradičnímu ovládání nesedne každému.

Resident Evil Requiem opustil multiplayer, protože nebyl dost děsivý

Requiem mělo být původně velké multiplayerové dobrodružství ve sdíleném světě. Vývoj ale nakonec zamířil jinam, protože tým usoudil, že by fanouškům chyběla atmosféra, která sérii definuje.

Paradox a Colossal Order se rozcházejí, Cities: Skylines 2 přebírá nové studio

Po letech spolupráce končí jedna z nejznámějších dvojic na poli městských strategií. Série Cities: Skylines míří pod nová křídla, zatímco původní autoři se chystají na vlastní projekty. Hráče čeká velká změna, ale i příslib pokračující podpory.

reklama

Novinky

Helldivers 2 na PC snižuje velikost instalace na 23 GB, „slim verze“ je zatím v betě

Helldivers 2 na PC shodil přebytečná kila. Arrowhead Game Studios ve spolupráci s Nixxes Software spustili štíhlejší build, který zmenšil instalaci z přibližně 154 GB na asi 23 GB. To znamená úsporu zhruba 131 GB, tedy 85 procent. Zatím je dostupný jako veřejná technická beta ve Steamu a hráči si tak mohou okamžitě uvolnit místo na disku, přičemž dopad na hraní je podle studia minimální.

Cyberpunk 2077 chystá překvapení k pátému výročí

Cyberpunk 2077 oslaví 10. prosince pět let od vydání a CD Projekt začal naznačovat, že si k výročí přichystal speciální oznámení. Studio zveřejnilo kalendář událostí a láká hráče na několik dat v prosinci, která mohou prozradit další plány s hrou i jejími postavami.

CD Projekt Red potvrzuje šestiletý plán pro trilogii The Witcher s Ciri

CD Projekt Red znovu rozjel hype kolem The Witcher 4 a celé nové trilogie. Na nedávném finančním hovoru vedení potvrdilo, že cílem stále zůstává vydat tři hry s Ciri v hlavní roli během šesti let od startu prvního dílu. The Witcher 4 v roce 2026 nevyjde a na The Game Awards letos žádný nový materiál neuvidíme.

reklama

spot_img

reklama

reklama