Nejnovější díl série Assassin’s Creed s podtitulem Shadows slibuje, že do zavedeného konceptu přinese více změn než kterýkoli z předchozích titulů. Autoři lákají na výrazně upravenou hratelnost, nový přístup k příběhu a unikátní prostředí, které má nabídnout dosud nevídanou volnost i výzvy. Redakce Eurogameru měla možnost strávit s hrou prvních šest hodin a prvotní dojmy napovídají, že jde skutečně o největší „otřes“ v sérii za poslední roky.
Návrat k základům a přitom úplně jinak
Základní stavební kameny Assassin’s Creed – tedy stealth, parkour a souboje zblízka – zůstávají. Způsob, jakým jsou ve Shadows podávány, se ale viditelně změnil. Vývojáři slibují, že tentokrát se vrátí ke kořenům série, což znamená silnější důraz na nenápadný pohyb, pečlivé plánování útoku a tichou likvidaci cílů.
Zároveň si však troufli experimentovat. Odlišná je například struktura misí, jež více připomínají menší sandboxové úkoly v otevřeném světě, kde záleží na zvoleném přístupu. Místo lineárních cestiček vás hra často postaví před velkou oblast s více alternativními vstupy i cestami útěku.
Dynamický parkour a vylepšené souboje
Parkour byl vždy jednou z největších předností série Assassin’s Creed, ale také jedním z nejnáročnějších prvků na vyladění. Shadows se v tomto ohledu inspiruje hned několika předchozími díly – od původních asasínů až po moderní akrobatické prvky známé z her Valhalla nebo Odyssey. V praxi to znamená plynulejší pohyb, více animací a lepší reakce postavy na okolní prostředí.
Soubojový systém pak autoři citelně zpřehlednili. Potyčky jsou brutálnější, ale zároveň kladou větší důraz na načasování obrany a protiútoků, podobně jako v dílech zaměřených na vikingské či starověké motivy. Zajímavou novinkou je možnost zapojit okolní prvky do boje – v určité situaci můžete shodit na nepřítele zavěšený sud nebo ho vylákat do pasti, již jste si předem připravili.
Nové herní prostředí a interaktivní svět
Vývojáři zatím neodhalili přesné zasazení celého příběhu, nicméně prvních šest hodin naznačuje, že se hráč podívá do několika kulturně a geograficky výrazně odlišných regionů. Lokace jsou větší a pestřejší, s důrazem na vertikální průzkum i hustou městskou zástavbu.
Překvapením je rovněž možnost interakce s neutrálními postavami, které mohou pomoci (nebo uškodit) v plnění úkolu. Někteří obyvatelé měst poskytnou stopy, jiní upozorní stráže, pokud budete příliš nápadní. Vypadá to, že hráčské rozhodnutí ohledně způsobu pohybu a jednání se světem bude mít větší důsledky než dříve.
Vypravěčský důraz a osobní rovina hrdiny
Od prvních okamžiků je cítit, že příběh bude hrát tentokrát ještě důležitější roli. Shadows se opírá o intimnější vyprávění osobních příběhů, kdy v popředí stojí hlavní hrdina (nebo hrdinka) a jeho/její pohnutky k tomu, proč se k bratrstvu vrahů přidává či mu odporuje. Zdá se, že vývojáři chtějí klást větší důraz na morální volby, což může ovlivnit vyznění některých dějových linek.

Zajímavostí je také jiný přístup k památnému konfliktu asasínů a templářů. Tentokrát prý nebude vše vyloženě černobílé – hra poukazuje na to, že i templáři mohou mít své legitimní důvody a asasíni nejsou vždy vzorem ctností.
Technická stránka a potenciál dalšího vývoje
Graficky hra staví na zkušenostech z předchozích dílů, přesto vývojáři slibují nové efekty a detailnější modely postav i prostředí. Po několika testovaných misích je patrné, že animace a mimika postav působí v porovnání s minulými díly živěji. Vše je ale samozřejmě třeba brát s rezervou, protože do vydání se mohou ještě mnohé věci změnit.

Co se týče dalších herních mechanismů, na podrobnosti je zatím embargo. Dalo by se ale předpokládat, že Ubisoft bude pokračovat v modelu rozšiřování hry po vydání prostřednictvím DLC a sezonních updatů, tak jak to dělá u svých ostatních velkých titulů.
Zatím nadšené reakce
Po šesti hodinách v Assassin’s Creed: Shadows se zdá, že vývojáři dokázali skloubit dvě protichůdné tendence:
- Zachování DNA série, která láká na historické kulisy, stealth hratelnost a tajemství odvěkého konfliktu.
- Oživení a inovace v podobě nových mechanismů, důrazu na rozhodování a viditelně jiného designu misí.
Nadšení z úvodních misí je patrné z reakcí novinářů, kteří měli možnost hru okusit. Samozřejmě nikdo netvrdí, že je vše hotové a bez chyb, ale dosavadní dojem je značně pozitivní.
Zůstává otázkou, zda si Assassin’s Creed: Shadows udrží vysokou laťku i v pozdějších částech hry. Přesto se zdá, že půjde o titul, který se pokusí sérii výrazněji proměnit a přilákat hráče toužící po novém pojetí dobrodružství v historických kulisách. Pokud se autoři dokážou vyhnout tradičním neduhům, jako je přílišná repetitivnost či nedotažené vedlejší mise, máme se na co těšit.