Štědrý večer měl být pro spoustu hráčů ideální chvílí na dohrání restů, rozbalení digitálních dárků a rychlý nákup ve Winter Sale, jenže Steam se 24. prosince odpoledne amerického času na několik hodin zadrhl a část služeb spadla. Výsledkem byl typický sváteční chaos: obchod nešel načíst, komunitní funkce hlásily chyby a online tituly od Valve měly problémy s matchmakingem.
Výpadek se podle sledovacích služeb začal projevovat zhruba kolem 13:00 ET, kdy se začaly hromadit hlášení uživatelů, že se nedostanou do obchodu ani na komunitní stránky. Nešlo přitom jen o web v prohlížeči. Potíže hlásily i mobilní aplikace a řada lidí narazila na to, že Steam působí jako „napůl offline“ i v klasickém klientu. A protože šlo o den, kdy si část hráčů tradičně dopřává delší herní seanci, špatné načasování bylo prakticky zaručené.
Co přesně na Steamu nefungovalo a co šlo obejít
Podle neoficiálních přehledů stavu služeb byly mimo provoz klíčové části ekosystému, tedy Steam Store, Steam Community a také webová API rozhraní. To je důležité nejen pro webové funkce, ale i pro napojení dalších služeb a pro některé online prvky her. Vedle toho se výpadek propsal i do online titulů od Valve. Hráči hlásili, že Team Fortress 2, Dota 2 a Counter-Strike 2 jsou částečně nedostupné, případně se nedá spolehlivě připojit do matchmakingu.
Zároveň ale neplatilo, že by se nedalo hrát vůbec nic. Řadě uživatelů fungovaly singleplayer hry, případně šlo spustit už nainstalované tituly i bez návštěvy obchodu. Někteří zvládli dokonce instalovat hry z knihovny, pokud měli klienta otevřený. Opatrnost se ale hodila u věcí, které sázejí na cloudové ukládání, protože když se služby chovají nestabilně, mohou se zálohy a synchronizace chovat nečekaně.

Valve se k incidentu veřejně nevyjádřil, alespoň ne na oficiálních kanálech, takže hráči byli odkázaní hlavně na komunitní hlášení a trackery výpadků. Sociální sítě se mezitím plnily frustrací i memy, protože přesně tenhle scénář nikdo nechce řešit ve chvíli, kdy se rozdávají dárky a digitální klíče.
Kdy se vše vrátilo k normálu
Dobrá zpráva je, že platforma se během večera postupně zvedala. Kolem pozdního odpoledne ET se služby začaly vracet a během noci na 25. prosince už monitorovací stránky hlásily, že Store, Community i API běží normálně a online hry jsou zpět v obvyklém režimu. I tak šlo o nepříjemnou připomínku, jak moc jsme u digitálních knihoven závislí na serverech, a to i ve chvíli, kdy chceme „jen“ na pár hodin vypnout hlavu u oblíbeného titulu.


