Bungie mění kurz. Jejich připravovaný sci-fi multiplayer Marathon, který měl být návratem ke kořenům ikonické série z 90. let, nedorazí podle plánu. Původně stanovené datum vydání 23. září je minulostí, studio oznámilo odklad na neurčito. Důvodem jsou smíšené reakce hráčů na nedávný alpha test, který odhalil řadu slabin i nedotažených prvků. Nové datum zatím nepadlo, ale více se máme dozvědět až na podzim.
„Vaše hlasy byly silné a jasné. Víme, že potřebujeme víc času,“ píše studio na svém blogu. Vývojáři prý chtějí vytvořit hru, která bude odpovídat tomu, co fanoušci očekávají. Na základě odezvy z alpha testu si uvědomili, že Marathon ještě není tam, kde by měl být. Místo toho se teď zaměří na to, aby hra nabídla intenzivní, napínavý a hlavně osobitý zážitek.
Zároveň přiznávají, že prvotní verze nezaujala dostatečně. Hráči kritizovali slabou umělou inteligenci, nezajímavý loot, plochý vizuál a nedostatek výzvy. Solo hraní působilo osaměle, souboje s NPC byly snadné, a mapa nepůsobila dostatečně prostorně. Celkově to vypadá, že Marathon neobstál v žánrově nabité konkurenci extrakčních stříleček jako například Escape From Tarkov.
Hra se mění od základů
Hra teď projde rozsáhlým přetvořením. Bungie slíbilo zaměřit se na zlepšení soubojů, náročnější AI, lepší odměňování, větší důraz na příběh a atmosféru světa, a překvapivě i na přidání proximity chatu, tedy možnost mluvit s hráči v okolí. Ještě před pár měsíci přitom studio tvrdilo, že proximity chat nechce kvůli riziku toxického chování.
Studio chce také přidat víc možností pro sólo a duo hráče a vrátit hře „temnější tón“ věrný původní trilogii. Vypadá to tedy, že se Bungie snaží vytvořit hlubší zážitek, který nebude jen další live-service střílečkou, ale ponese i odkaz svých kořenů.
Nejde jen o hru – ale i o reputaci
Za oponou se ale dějí další věci, které vrhají na vývoj Marathonu stín pochybností. Hra čelila skandálu s ukradenými uměleckými podklady. Bungie později potvrdilo, že došlo k použití cizího díla bez svolení. Vinu svedlo na bývalého zaměstnance a slíbilo interní audit. Další kontroverzí bylo, že údajně většina vývojářů se o odkladu dozvěděla stejně jako veřejnost, z oficiálního blogu. Pokud je to pravda, svědčí to o napětí mezi vedením a vývojovým týmem.
Navíc nejistota kolem data vydání přichází v době, kdy mateřská společnost Sony otevřeně přehodnocuje svůj přístup k live-service titulům. Zatímco Concord podle Sony selhal kvůli nedostatečné originalitě, Marathon má být naopak „odvážný, inovativní a hluboce poutavý“.

A co dál?
Oficiálně Bungie slibuje, že na podzim přinese další aktualizaci, včetně nového data vydání. Neoficiálně ale už teď víme, že Marathon nejspíš neuvidíme dříve než v roce 2026. Sony sice hru uvádí jako součást fiskálního roku 2025, ten ale končí až 31. března 2026.
Zatím to nevypadá na zrušení projektu, ale tlak je obrovský. Bungie údajně „absolutně nemůže dovolit“, aby Marathon selhal. A vzhledem k tomu, že v květnu 2026 dorazí GTA VI, nikdo nechce vypouštět konkurenční titul do přímého souboje s tímto gigantem.