Společnost Acclaim, kdysi ikonický herní vydavatel z devadesátých let, se chystá na velkolepý návrat. Málokterá firma v té době dokázala tak silně formovat herní trh, ať už známými hity, nebo kontroverzemi. V nové éře slibuje Acclaim důraz na nezávislou tvorbu, ale zároveň hodlá nabídnout i obnovené verze starých dobrých klasik.
Acclaim se proslavil už od konce 80. let, kdy jej založil Greg Fishbach. Společnost si rychle vydobyla jméno díky tituly jako Mortal Kombat či NBA Jam. Ty se poté staly jedněmi z nejvýraznějších značek 90. let. Kromě toho Acclaim nejednou šokoval herní svět odvážnými marketingovými tahy. V době vydání Turoku nebo Shadow Man: 2econd Coming dokázal zaujmout, ale i pobouřit, čímž si zajistil značnou pozornost.
S popularitou však přišly i velké neúspěchy. Například hra BMX XXX se stala jedním z největších propadáků a přispěla k tomu, že Acclaim v roce 2004 definitivně zkrachoval. Následně vznikl subjekt s názvem Acclaim Games (2006–2010), ale ani ten dlouho nevydržel. Nyní, takřka po dvaceti letech, přichází nová inkarnace společnosti s odhodláním zúročit historické úspěchy a zároveň podpořit nadějné nezávislé vývojáře.
Změny ve vedení i strategie
Za znovuzrozením stojí tým zkušených osobností, který zahrnuje jména jako Russell Binder (Striker Entertainment), Mark Caplan (Ridge Partners) a Jeff Jarrett (Global Force Entertainment). Nechybí ani partneři jako VaynerFund (zastoupený Philem Torontem) či Jet Management (Eric Vogel).
Z těchto osobností zaujme zejména Jeff Jarrett, bývalý wrestler a člen Síně slávy WWE. V 90. letech se podílel na vývoji her se zápasnickou tématikou u původního studia Acclaim, což mu dává unikátní pozici propojující svět videoher a wrestlingu. Jarrett sám říká, že má v úmyslu předat hráčům stejnou míru nadšení, s níž se dříve podílel na wrestlingových projektech. Jeho úkolem bude mimo jiné pomáhat při realizaci nových i starších her, které mají oslovit pamětníky i novou generaci hráčů.

Hlavou nového týmu je Alex Josef, někdejší zakladatel a CEO Graffiti Games, který přebírá roli generálního ředitele. V rozhovoru pro server GamesBeat zdůraznil, že hlavním cílem je postavit Acclaim znovu na pevné nohy. A to prostřednictvím podpory nezávislých studií, pro něž chce zajišťovat financování, marketing a PR. Tato strategie má pomoci menším týmům prorazit na trhu, zatímco Acclaim dostane šanci postupně oživit slavné série.
Nejasná práva starých značek
Velkou otázkou ale zůstává, jaké klasické značky Acclaim ve skutečnosti ovládá. Spousta kdysi proslulých titulů dnes patří jiným společnostem:
- NBA Jam spadá pod EA,
- Turok je ve vlastnictví Universal Studios,
- Mortal Kombat zůstal pod taktovkou Warner Bros. (dříve Midway).
Přesto se hovoří o „reinkarnaci“ určitých starých sérií, které by Acclaim rád získal zpět. Firma zároveň naznačuje, že už podepsala smlouvy s několika vývojáři, což by mohlo znamenat návrat dalších oblíbených herních světů, třeba i těch, které zatím v oficiálních oznámeních nezazněly.
Acclaim plánuje vydat první novou hru už v roce 2025. A to nejspíš během třetího čtvrtletí. Zástupci firmy naznačili, že za účelem rychlého získání finančních prostředků, a následného rozšiřování portfolia, by se do budoucna mohlo počítat až se třemi až čtyřmi tituly ročně. Tento ambiciózní plán by měl společnosti pomoci získat opět silnou pozici na trhu, a to zejména díky propojení nostalgických značek a svěžího, nezávislého obsahu.

Závěrem
Návrat studia Acclaim je bezesporu jedním z nejpozoruhodnějších oživení herního vydavatele za poslední dobu. Zkušenosti veteránů a nadšení pro nezávislou tvorbu naznačují, že bychom se mohli dočkat zajímavé kombinace osvědčených klasik a nových herních nápadů. Pokud se plány vydaří, hráče čeká solidní porce nostalgie i novinek. A to vše pod značkou, která kdysi formovala celou jednu herní éru. Budoucnost ukáže, zda se podaří na úspěchy legendární devadesátkové éry navázat a přivést klasické série zpět do pozornosti.