Legendární střílečka Doom z roku 1993 je titul, který prakticky položil základy moderním FPS hrám a nesmazatelně se zapsal do historie herního průmyslu. Její vliv je patrný dodnes. Není tak divu, že vývojáři, kteří se na něm podíleli, stále přitahují pozornost fanoušků, novinářů i herních historiků. V posledních letech se ovšem rozhořel nečekaný konflikt mezi dvěma významnými osobnostmi ze studia id Software, které Doom vyvíjelo. A to mezi John Romero, který se na vzniku Doomu podílel, a Sandy Sandy Petersen, jenž se přidal do týmu během vývoje. Spor se týká toho, kdo vlastně vytvořil původní příběhové pozadí Doomu, a jakou roli hráli ostatní členové studia.
Vše se dostalo do hledáčku veřejnosti na sociálních sítích, kde se Sandy Petersen pokusil bránit staré „jednoduché“ lore Doomu před výtkami, že se nedá srovnat s moderní, propracovanější verzí příběhu. Zároveň při té příležitosti zmínil, že on byl ten, kdo napsal původní backstory pro Doom. Do debaty však vstoupil John Romero, který s typickou zdvořilostí, avšak nemilosrdnou přímostí odpověděl: „Ahoj Sandy. Doufám, že se ti daří dobře. Nemáš ale pravdu…“ a doplnil, že autorem příběhu byl Tom Hall, jeden ze spoluzakladatelů id Software, který na Doomu pracoval dlouho předtím, než Petersen do týmu nastoupil.
Nejde přitom o ojedinělý příspěvek. Romero už několik let narovnává informace, které podle jeho názoru Petersen prezentuje nepřesně nebo zkresleně. V roce 2021 například Petersen uvedl, že původní Doom se prodal jen asi ve 100 000 kopiích, na což Romero opět reagoval připomínkou, že skutečná čísla byla v dané době výrazně vyšší. Tento vzorec se pravidelně opakuje: Petersen tvrdí něco o vývoji nebo prodejích Doomu a Romero hned vyvrací, co považuje za chybný údaj.
Hi Sandy. I hope you're doing well. However, you are incorrect. @ThatTomHall wrote the story for DOOM long before you joined id in September 1993, nine months into production. Summarizing Tom's story in two sentences does not equal writing the DOOM story. Not by a long shot. https://t.co/CkHptktse4
— John Romero 🤘🏽 (@romero) February 28, 2025
Kdo napsal backstory pro Doom?
Petersen trvá na tom, že když tvořil manuál pro původní Doom, neměl přístup k takzvané „Doom Bible“, tedy k Tomu Hallovi sepsanému konceptu, který měl od začátku představovat rozsáhlou vizi pro hru. Výsledkem byl dvouřádkový úvod v manuálu, který Petersen prezentuje jako svůj text. Jenže podle Romera se taková interpretace nezakládá na pravdě. Tvrdí, že hlavní kostru celého backstory sepsal Hall, a do finálního manuálu ji pak přenesl Kevin Cloud, další člen týmu, který měl na starost také grafické podklady. Krátce řečeno, Romero dává jasně najevo, že dvě věty vytržené z kontextu ještě neznamenají vytvoření celého příběhu.
John Romero zároveň připomíná, že vedle něj a Toma Halla byl pro zrod Doomu naprosto klíčový také John Carmack, který vtiskl hře technickou podobu a přinesl inovativní engine. Sandy Petersen se přidal až v pokročilé fázi vývoje. To však nijak nesnižuje jeho důležitý podíl na finální podobě úrovní a designu, na kterých se aktivně podílel. Romero se ovšem ohrazuje proti jeho častým tvrzením, kde si bere cizí zásluhy.
Proč je historická přesnost důležitá
Romero vysvětluje, že mu nejde o to zpochybňovat Petersenovy zásluhy na Doomu nebo jeho přínos k designu hry. Považuje ale za zásadní, aby se historii legendárního titulu nepřekrucovala a lidé neměli mylný dojem o tom, jak a kým byla hra koncipována. Doom je z hlediska vývoje stříleček z pohledu první osoby jedním z nejdůležitějších mezníků. A s tím se pojí i potřeba uchovat co nejpřesnější záznam o jeho vzniku.
Zároveň je fascinující sledovat, že 30 let od vydání hry, která odstartovala herní fenomén, se někdejší spolupracovníci neshodnou na zdánlivě banálních faktech. Výsledkem jsou lehce pasivně agresivní výměny na sociálních sítích, přičemž každý fanoušek Doomu si může udělat vlastní názor na to, jaká verze mu připadá důvěryhodnější.

Vliv Doomu žije dál
Nejnovější diskuse o tom, kdo vytvořil původní příběh, nijak nebrání tomu, aby se klasický Doom dál těšil přízni hráčů. Nedávno se originální hra dočkala dalších oficiálních aktualizací. Byla také doplněna o rozšířené možnosti pro multiplayer nebo podporu modů. V komunitě je i po desítkách let velký zájem, a zdaleka ne jen kvůli nostalgii.
Stejně tak se dá s jistotou říct, že kdyby tehdy tvůrci nezměnili způsob, jakým lidé FPS žánr vnímají, svět videoher by vypadal jinak. Ať už si John Romero a Sandy Petersen prostřednictvím svých vzkazů vyjasňují cokoliv, jedno je jisté. Doom zůstává jedním z nejzásadnějších titulů herní historie a jeho vliv je stále patrný i v současných střílečkách.