Když se začtete do historie modderské scény kolem série The Elder Scrolls, brzy zjistíte, že většina ambiciózních projektů – jako pokusy předělat starší díly do novějších enginů – často zůstane jen ve fázi slibných teaserů či nápadů na fórech. Skyblivion ale patří mezi ty výjimky, které kráčí neúnavně kupředu a míří k překvapivě reálnému cíli: kompletně přenést The Elder Scrolls IV: Oblivion do enginu Skyrimu. Tým fanouškovských vývojářů na tom maká od roku 2012 a podle nedávného streamu stále věří, že by finální verze mohla vyjít již letos.
Skyblivion už má za sebou přes deset let vývoje, což na fanouškovský projekt není vůbec málo. Představte si více než padesátku lidí, kteří ve svém volném čase modelují, texturují, programují, testují a pilují každý detail, aby přenesli kouzlo původního Oblivionu do modernější podoby. Nejde jen o „překopírování“ starých dat do nového enginu; tým se snaží přidat nové mechaniky, vylepšit vizuální stránku a zároveň zůstat věrný původní atmosféře i příběhu.
Během nedávného vývojářského streamu, který vedl projektový šéf vystupující pod přezdívkou Rebelzize, se ukázalo, že řada klíčových lokací – včetně měst, jako je Cheydinhal – je hotová nebo téměř hotová. Hlavní prioritu teď mají bugfixy, optimalizace a vyvážení hry, aby vše šlapalo na jedničku. Připravuje se také finální úprava nepřátel a dolaďují se questy, včetně ikonických linií pro Fighters Guild.
Vylepšené mechanismy i originální prvky
Jednou z nejlákavějších novinek je úprava systému levelování, která připomíná spíše styl z Fallout her. Nepřátelské škálování by mělo hráčům nabídnout plynulejší zážitek. Vedle toho moddeři zdůrazňují, že se věnují důkladnému přepracování boss fightů, takže souboje s důležitými postavami jako Mannimarco už nebudou jen rutinními boji, ale nabídnou správnou dávku epických momentů.
Dokonce i známé questy dostávají svěží nádech. V rámci streamu tvůrci ukázali novou verzi oblíbeného úkolu A Brush With Death, při němž se hráč vydává do malby, aby zachránil ztraceného umělce. V enginu Skyrimu tahle lokace doslova září – malovaný svět je plný sytých barev a působí daleko přesvědčivěji než v původním Oblivionu.
A co oficiální remake?
Zatímco moddeři ladí poslední detaily, po internetu kolují zvěsti o možném oficiálním remaku nebo remasteru Oblivionu přímo od Bethesdy. Spekulace přiživily i soudní dokumenty, které unikly během právních tahanic kolem akvizice Activision Blizzard. Mnozí se ptají, zda by případná oficiální verze nezastínila celé fanouškovské snažení – a taky zda by Bethesda nezasáhla proti neoficiální modifikaci.
Hlavní tvůrce Skyblivionu ale tyto obavy příliš neřeší. Jeho pohled je jednoduchý: pokud Bethesda skutečně chystá oficiální remake Oblivionu, hráči si pak aspoň budou moct porovnat obě varianty a zjistit, která jim sedne víc.
Samo sebou se nabízí otázka, jestli by Bethesda svůj vlastní projekt – pokud vzniká – chtěla postavit proti nadšené komunitě, která na Skyblivionu pracuje už přes dekádu zdarma. Série The Elder Scrolls se vždy pyšnila otevřeností pro modování a spoustu úspěšných modderů to přivedlo dokonce k profesionální kariéře. Doufejme tedy, že se Bethesda zachová vstřícně a fanouškovské dílo nechá dokončit.




Finanční stránka
Skyblivion tým je postaven čistě na dobrovolnících, jejichž společnou odměnou je hlavně radost z odvedené práce a zápis do modderské historie. Tvůrci opakovaně zdůrazňují, že za mod nechtějí peníze – a dokonce odmítají i přímé dary. Místo toho nabádají, aby případní podporovatelé směřovali svou štědrost na charitativní organizace. Samotný mod bude k dispozici zcela zdarma.
Právě nulová finanční motivace je dalším důvodem, proč se tým tolik nestrachuje z případného oficiálního remaku. Skyblivion vznikal jako odvážný fanouškovský sen a fakt, že je teď víceméně na dohled od cílové pásky, je sám o sobě obrovský úspěch.
Bude to stát za to?
Na takovou otázku samozřejmě odpoví až finální verze. Původní Oblivion z roku 2006 dnes může působit zastarale a pro některé hráče už jeho kouzlo bledne – svět Cyrodiilu byl ale přelomový a nejeden fanoušek touží zakusit to samé dobrodružství s moderní grafikou a mechanikami Skyrimu. Navíc, kdo ví, třeba Skyblivion dokáže ve spoustě ohledů předčit i případný oficiální remaster.
Jedno je jisté už teď: nadšenci pracující na tomhle obřím projektu chtějí přinést nejen přímý remake, ale rovnou „lepší“ verzi Oblivionu. Skyrim už dostal nemálo modů, které z něj dělají téměř cokoliv – ale přepracovat celý starší díl série do té míry, že působí jako plnohodnotná hra, to je odvážný sen. Jakmile Skyblivion skutečně vyjde, bude to jeden z největších fanouškovských počinů v historii. Přirovnat se to dá možná k Fallout: London, což je nedávný remake hry Fallout 4.