Jedna z nejsilnějších prezentací letošního Summer Game Festu nepatřila akčním blockbusterům, ale malé hře o porozumění, naslouchání a důvěře. Out of Words je debut dánského studia Kong Orange a tvůrčí skupiny WiredFly. Hru vydá Epic Games a vyjde v roce 2026 na PC, PS5 a Xbox Series.
Out of Words je kooperativní plošinovka, ve které dva hráči ovládají Karla a Kurt, dvojici postav uvíznutých ve světě, kde se ztratila slova. Hráči spolu musí komunikovat, překonávat překážky a hledat způsob, jak si navzájem říct to, co se často říká jen těžko.
Stop-motion a osobní příběh
Hra upoutala nejen tématem, ale i zpracováním. Veškeré vizuály vznikly stop-motion technikou a každé prostředí je ručně vytvořené – včetně trávy z papíru nebo vody z celofánu. Režisér Johan Oettinger přiznal, že hru snil vytvořit už jako jedenáctiletý kluk. Inspirací mu byla klasika The Neverhood.
Emoce a osobní příběhy jsou pro vývojáře klíčové. Oettinger i básník Morten Søndergaard, který na hře spolupracuje, čerpají ze svých vlastních zkušeností s komunikací a nejistotou. „Slova jsou hra. Slova jsou důvěra,“ říká Søndergaard. Hra má podle něj zprostředkovat emoce i těm, kteří je nedokážou snadno vyjádřit.
Dvojice v roli hlavních hrdinů
Herní mechaniky se mění podle vývoje vztahu postav. V jedné části Karla a Kurt sdílí světlo, které jim umožňuje přeskakovat propasti. Hráči si ho musí předávat s přesností a důvěrou – doslova padají do temnoty, když se netrefí. Hra ale není jen výzvou, má být přístupná i pro méně zkušené hráče nebo rodiče s dětmi.
Celá koncepce hry stojí na nápadu ponořit se do světa slov a znovu najít schopnost vyjádřit to, co člověk cítí. Oettinger popisuje, že hra pro něj vznikla i jako pokus říct věci, které v mládí nedokázal. „Karla je založená na dívce, kterou jsem ztratil. Neuměl jsem tehdy najít ta slova,“ řekl.
Vizuální pohádka o důvěře
Hráči se během hraní podívají do města z hlíny jménem Nounberg i do dávných katakomb s fyzikálními hádankami. Prostředí doplňuje silný poetický příběh a jemná atmosféra, která se spíš než na akci spoléhá na intimitu a emoce.
Out of Words se přirozeně zařazuje po bok titulů jako It Takes Two nebo Unravel Two, ale jde ještě dál. Hru charakterizuje ruční práce, tichá hloubka a neobvyklý tým složený z loutkářů, programátorů a básníků. Vše směřuje k jedinému cíli: ukázat, že i slova mohou být hra – a že mlčet někdy znamená víc než mluvit.