PC hraní má za sebou pár hodně těžkých let a zdá se, že klid nepřijde ani v roce 2026. Podle zákulisních informací z výrobního řetězce zvažuje Nvidia omezení produkce herních grafik GeForce RTX až o 30–40 procent. Hlavním viníkem není slabá poptávka, ale pokračující krize na trhu s RAM, která pomalu dusí celý hardware segment.
Paměťový problém nezačal u hráčů. Spouštěčem měla být masivní poptávka po DRAM ze strany AI datacenter, která vysála výrobní kapacity velkých hráčů. Část výrobců se proto přesunula k výdělečnějšímu serverovému trhu a spotřebitelský hardware šel stranou. Výsledkem jsou prudce rostoucí ceny operačních pamětí i grafických karet, kde se nedostatek VRAM začíná stávat zásadním problémem.
Proč by Nvidia měla brzdit výrobu
Zvěsti pocházejí z čínského fóra Board Channels a mluví o snížení produkce herních GPU v první polovině roku 2026. Největší zásah by se údajně týkal modelů s 16 GB GDDR7, tedy RTX 5060 Ti a RTX 5070 Ti. Tyhle karty spotřebují výrazně více paměťových čipů než základní osmigigabajtové varianty, ale zároveň Nvidii nepřinášejí takové marže jako drahé high-endy.
Z obchodního hlediska to dává smysl. Pokud je VRAM málo a její cena dál roste, logickou volbou je omezit výrobu méně ziskových modelů a soustředit se na karty, které vydělávají víc. Osmigigabajtové verze, případně nejdražší RTX 5080 a 5090, by tak mohly zůstat relativně nedotčené.

Zatím žádná panika
Dobrou zprávou je, že současná dostupnost RTX 50 série je výrazně lepší než při jejím uvedení. Běžné modely jako RTX 5050, 5060 nebo 5070 jsou u prodejců běžně skladem a nic nenasvědčuje tomu, že by měly v nejbližší době zmizet z pultů. Problémem zůstává spíš cenová hladina nejvýkonnějších karet, které jsou stále cílem překupníků.
Do celé skládačky navíc zapadají spekulace o chystaných RTX 50 Super modelech. Ty by měly využívat paměťové čipy s vyšší kapacitou, které jsou ale ještě vzácnější. Pokud Nvidia chce tyto karty skutečně dostat na trh v roce 2026, bude muset s dostupnou VRAM hodně pečlivě hospodařit.
Oficiální stanovisko zatím neexistuje, ale jedno je jisté. Paměťová krize se hernímu hardwaru jen tak nevyhne a hráči by měli počítat s tím, že příští rok může být znovu o něco dražší a méně přívětivý než bychom si přáli.


