4.1 C
Czech
Středa, 3 prosince, 2025

Google: 87 % herních vývojářů už používá AI agenty

reklama

Herní vývoj prochází výraznou transformací a podle nejnovější studie Google Cloud a The Harris Poll je dnes umělá inteligence nedílnou součástí vývojářských týmů. Z průzkumu mezi 615 vývojáři z USA, Jižní Koreje, Norska, Finska a Švédska vyplynulo, že 87 % z nich už do svých pracovních procesů zapojilo AI agenty. A nejde jen o experimenty – 97 % dotázaných věří, že generativní AI mění samotnou podobu herního průmyslu.

Hlavním důvodem, proč se AI tak rychle prosadila, je úspora času a nákladů. Podle dat 95 % vývojářů uvádí, že jim AI pomáhá eliminovat rutinní činnosti a umožňuje soustředit se na strategičtější a kreativnější úkoly. Nejčastější využití je u playtestingu a balancování herních mechanik, kde ji používá 47 % respondentů. Dále se AI podílí na lokalizaci a překladech (45 %), generování kódu a skriptů (44 %) či přímo na tvorbě dynamických úrovní, animací a dialogů.

Vývojáři využívající AI agenty jdou ale ještě dál. Přibližně 37 % je nasazuje na procedurální generování světů, 34 % na pokročilé chování NPC a 38 % na automatizované tutoriály nebo in-game koučink. To ukazuje, že AI není jen podpůrným nástrojem, ale aktivně se podílí na podobě samotné hratelnosti.

„AI už není futuristický koncept, ale realita, která mění způsob, jak se hry vytvářejí i hrají,“ uvedl Jack Buser, globální ředitel herní divize Google Cloud.

Nové role i nové obavy

Masivní adopce AI zároveň mění složení vývojářských týmů. Podle průzkumu 62 % studií vytvořilo nové role zaměřené přímo na práci s AI a dalších 56 % uvedlo, že stávající pozice se přizpůsobily a zahrnují AI-specifické úkoly. Týmy díky tomu spolupracují jinak než dříve – AI se využívá při řešení problémů, testování i rychlém prototypování.

S přínosy však přicházejí i sporné otázky. Až 63 % vývojářů se obává nejasností kolem vlastnictví dat a autorských práv k obsahu generovanému AI. Část z nich řeší i problematiku soukromí hráčských dat a složité licencování. Další bariérou jsou vysoké náklady na integraci a obtížné měření návratnosti investic – čtvrtina studií přiznala, že jasné vyčíslení přínosů je problém.

Navzdory těmto obavám ale 94 % respondentů očekává, že AI v dlouhodobém horizontu povede k poklesu celkových nákladů na vývoj. Podle průzkumu se otevírá i prostor pro menší a nezávislé týmy, které by díky AI mohly snáze konkurovat velkým vydavatelům.

Hry dynamičtější a hráči náročnější

AI mění nejen procesy, ale i samotná očekávání hráčů. 89 % vývojářů uvedlo, že zaznamenali rostoucí poptávku po „realističtějších“ a živějších zážitcích. AI-řízené herní enginy a nástroje pro dynamické vyvažování gameplaye považuje 40 % dotázaných za nejslibnější trend příštích let.

Výsledky průzkumu jasně naznačují, že AI už dnes není okrajovým experimentem, ale klíčovou technologií, která určuje směr, jakým se bude herní průmysl ubírat. Přestože právní i ekonomické otázky zůstávají otevřené, jedno je jisté – hry budoucnosti budou vznikat rychleji, levněji a s větší tvůrčí odvahou.

reklama

reklama

spot_img

Články

Death Stranding 2 může mířit na PC

Pokračování Death Stranding pravděpodobně dorazí i na počítače. V databázi americké ratingové agentury se objevilo nové hodnocení, což většinou znamená, že vydání není daleko. Sony zároveň stále víc spoléhá na PC jako významný zdroj příjmů.

Dan Houser vysvětluje, proč GTA prorazilo. Podle něj rozhodla svoboda

Spoluzakladatel Rockstaru Dan Houser se v britském pořadu Sunday Brunch vrátil k počátkům série Grand Theft Auto. Popsal, proč podle něj GTA změnilo herní průmysl a proč právě třetí díl vystřelil značku mezi nejúspěšnější hry historie. Mluvil také o začátcích, nejistotě po útocích 11. září i o tom, proč jej současná umělá inteligence nechává chladným.

Steam spouští první Black Friday výprodej

Steam letos poprvé zařadil vlastní Black Friday výprodej. Dosud se držel podzimních a zimních slev, ale v roce 2025 přidal i listopadovou akci. Platí celosvětově, takže se týká i českých uživatelů. Výprodej potrvá do 1. prosince.

Blue Prince přišel o nominaci na hru roku. Tvůrce říká, že za to může hádanka, kterou nejde přeložit

Blue Prince patří mezi nejzajímavější hry letošního roku, přesto se neobjevil v nominacích The Game Awards. Tato populární logická hra si získala obrovskou komunitu fanoušků, ale její autor nakonec narazil na překážku, která mu uzavřela dveře k širšímu publiku: hra je založena na slovních hádankách, které jsou tak úzce spjaty s angličtinou, že je prakticky nemožné je přeložit do jiného jazyka. A to jí uškodilo v globálních cenách.

Possessor(s) ukazuje, jak Heart Machine staví svůj nezaměnitelný herní styl

Heart Machine se znovu vrací s hrou, která jde vlastní cestou. Possessor(s) stojí na dvourozměrném akčním základu, ale mnohem víc zaujme tím, jak míchá melancholii, barvy a ostré tvary do jednoho jasně rozpoznatelného rukopisu. Studio se netají tím, že chce, aby hráč už na první pohled poznal: tohle je jejich hra.

Fortnite přivádí zpět ztracenou kapitolu Kill Bill

Fortnite v další sezóně propojí svůj svět s jedním z nejznámějších filmů Quentina Tarantina. Hráči se dočkají návratu nevzniklé kapitoly Yuki’s Revenge, příchodu Nevěsty i kultovní Pussy Wagon. Pro Epic jde o jednu z nejodvážnějších a nejneobvyklejších spoluprací posledních let.

Minecraft chystá velkou aktualizaci Mounts of Mayhem

Minecraft se připravuje na čtvrtý letošní update, který dorazí na přelomu roku. Mounts of Mayhem naváže na zářijový balíček The Copper Age a přinese nové jízdní tvory, zbraně i změny hratelnosti. První předběžná verze už je dostupná v Java edici a část novinek si hráči vyzkoušeli i v testovacích Snapshotech.

Kirby Air Riders boduje jako chaotická závodní akce na Switch 2

Kirby Air Riders přináší návrat dvacet let staré kultovky Kirby Air Ride a přetváří ji do mnohem větší a ambicióznější podoby. Stojí na jednoduchém ovládání s automatickou akcelerací, ale přidává nové režimy, příběhovou kampaň i komplexní online zázemí. Kritici se shodují, že jde o překvapivě silné pokračování, které ale kvůli netradičnímu ovládání nesedne každému.

Resident Evil Requiem opustil multiplayer, protože nebyl dost děsivý

Requiem mělo být původně velké multiplayerové dobrodružství ve sdíleném světě. Vývoj ale nakonec zamířil jinam, protože tým usoudil, že by fanouškům chyběla atmosféra, která sérii definuje.

Paradox a Colossal Order se rozcházejí, Cities: Skylines 2 přebírá nové studio

Po letech spolupráce končí jedna z nejznámějších dvojic na poli městských strategií. Série Cities: Skylines míří pod nová křídla, zatímco původní autoři se chystají na vlastní projekty. Hráče čeká velká změna, ale i příslib pokračující podpory.

reklama

Novinky

Helldivers 2 na PC snižuje velikost instalace na 23 GB, „slim verze“ je zatím v betě

Helldivers 2 na PC shodil přebytečná kila. Arrowhead Game Studios ve spolupráci s Nixxes Software spustili štíhlejší build, který zmenšil instalaci z přibližně 154 GB na asi 23 GB. To znamená úsporu zhruba 131 GB, tedy 85 procent. Zatím je dostupný jako veřejná technická beta ve Steamu a hráči si tak mohou okamžitě uvolnit místo na disku, přičemž dopad na hraní je podle studia minimální.

Cyberpunk 2077 chystá překvapení k pátému výročí

Cyberpunk 2077 oslaví 10. prosince pět let od vydání a CD Projekt začal naznačovat, že si k výročí přichystal speciální oznámení. Studio zveřejnilo kalendář událostí a láká hráče na několik dat v prosinci, která mohou prozradit další plány s hrou i jejími postavami.

CD Projekt Red potvrzuje šestiletý plán pro trilogii The Witcher s Ciri

CD Projekt Red znovu rozjel hype kolem The Witcher 4 a celé nové trilogie. Na nedávném finančním hovoru vedení potvrdilo, že cílem stále zůstává vydat tři hry s Ciri v hlavní roli během šesti let od startu prvního dílu. The Witcher 4 v roce 2026 nevyjde a na The Game Awards letos žádný nový materiál neuvidíme.

reklama

spot_img

reklama

reklama