Když se v MMO survival hře Dune: Awakening řekne „griefing“, fanoušci už přesně vědí, o čem je řeč. Nový a oblíbený způsob, jak znepříjemnit ostatním hraní, je paralyzování hráčů v PvE zónách pomocí přistání s ornithoptérou, a následné vyvolání písečného červa. Ačkoliv jde o kreativní zneužití herní mechaniky, atmosféru Arrakisu tím tahle komunita posouvá do divokého západu.
Na první pohled jde o drobnost: ve hře již nelze ostatní hráče přímo zraňovat kolizí vozidel, ale fyzická interakce zůstala. A právě to teď někteří hráči využívají. Stačí „zaparkovat“ svou ornithoptéru na tu cizí, zabránit jí ve vzletu, spustit thumper a nechat červa dorazit svou práci.
Carry all being captured in the pve zone as a result of the pvp changes
byu/xxTRYxxHARDxx induneawakening
PvE zóna, která už není bezpečná
Zajímavé je, že k této vlně griefingu dochází právě poté, co studio Funcom zavedlo úpravy, které měly PvE hráčům usnadnit život. Rozšíření bezpečné části Deep Desert z 10 % na polovinu mapy mělo dát neriskujícím hráčům možnost farmit top suroviny bez neustálého strachu z PvP. Výsledek? Griefři se přesunuli jinam, konkrétně do Hagga Basin, kde si našli nový způsob, jak být neodbytní.
Na Redditu se objevují příspěvky frustrovaných hráčů. Jeden z nich popsal, jak musel ve vzduchu kroužit půl hodiny, než se mohl pohnout, protože hned po startu na něj nalétly čtyři další ornithoptéry. Jiný zmínil, že mu ostatní hráči v chatu vyhrožovali dokonce doxxingem. A to vše v PvE zóně, která by měla být teoreticky bezpečná.
Ještě ostřeji to formuloval jeden uživatel na Redditu: „PvP je PvP, to je v pořádku. Ale pokud někdo zneužívá mechaniku určenou k prevenci griefingu v PvE zónách k tomu, aby uvěznil ostatní, je to čistý griefing. To by mělo být výslovně zakázáno. Pokud jste v zóně PVE, neměli byste se bát, že vás hráči zabijí zneužitím mechaniky.“

Funcom zatím mlčí, komunita bublá
Funcom se zatím k situaci veřejně nevyjádřil, přestože problém se šíří komunitou jako písek po písečné bouři. Jednou z možností, o níž se mezi hráči často diskutuje, je úplné odstranění kolize vozidel v PvE zónách. Jenže to není tak jednoduché, jak by se mohlo zdát, technicky to může ovlivnit i další části hry. A jak už to tak bývá, co pomůže jedné skupině, může zhoršit hru jiné.
Někteří však celou situaci berou s nadhledem. Ano, je to frustrující, když vám někdo přistane na hlavě a připraví vás o itemy i život. Ale zároveň to možná trochu vystihuje podstatu Arrakisu, nehostinný svět, kde o přežití rozhoduje nejen červ, ale i lidská vypočítavost.
Dune: Awakening se od svého spuštění těší mimořádnému zájmu. Už první den zaznamenal přes 140 tisíc současně hrajících uživatelů a během pár týdnů pokořil hranici jednoho milionu hráčů. I přes tyto problémy s griefingem má hra na Steamu stále velmi pozitivní hodnocení a v recenzích sbírá osmičky.
Ale pokud si Funcom s tímto problémem neporadí, hrozí, že nově příchozí hráči zažijí místo epického boje o koření jen frustraci a pocit, že PvE zóny jsou pastí bez úniku.