Když letos v únoru vyšel Civilization VII, vyvolal v herní komunitě pořádné zemětřesení. A nešlo o objev nové civilizace nebo invazi barbarů, ale o přijetí samotného titulu. Na jednu stranu tu máme silné prodeje, které řadí Civ 7 mezi nejúspěšnější tituly roku. Na druhé straně ale hráčská základna tápá a rozdělila se na dva nesmiřitelné tábory.
Jedni vítají zjednodušení, které přineslo svižnější tempo, lepší přístupnost a výrazně odlehčenější multiplayer. Druzí ale tvrdí, že nová Civilizace ztratila hloubku, komplexitu a unikátní tahovou eleganci, kvůli které se do série zamilovali. Výsledkem je velmi rozpolcené přijetí: na Steamu má hra po více než třech měsících od vydání stále jen „Smíšené“ hodnocení a pozitivně ji hodnotí pouze 48 % recenzí. To je pro sérii historicky nejhorší start.
Zelnick: „Historie se opakuje“
Zatímco hráči si lámou hlavu nad tím, co se s jejich oblíbenou sérií stalo, generální ředitel Take-Two Interactive, Strauss Zelnick, zůstává naprosto v klidu. Podle něj je taková reakce běžná. V rozhovoru pro GamesIndustry.biz připomněl, že prakticky každá „platformová generace“ Civilizace prošla v začátcích obdobím odporu.
„Pokaždé, když jsme přišli s novou generací Civilizace, došlo k určitému znepokojení ze strany zákazníků, kteří mají tuto sérii rádi a jsou vázáni na její předchozí verze,“ vysvětlil Zelnick. „Pak občas uděláme aktualizace, provedeme změny, řešíme obavy a prodejní cyklus je nakonec velmi dlouhý a lidé si ji – opět – zamilují.“
Zelnick také připouští, že Civ 7 „měla své problémy při spuštění“ a že „je ještě co dělat“. Ale zároveň si pochvaluje komerční výsledky. Hra se před vydáním výborně prodávala díky silným předobjednávkám a podle údajů od Circany je aktuálně osmou nejprodávanější hrou roku v USA.
Silná čísla na papíře, slabá na Steamu
Když ale přejdeme od tržních výsledků k reálnému hraní, obraz se komplikuje. Aktivita hráčů na Steamu je podprůměrná. Civilization 7 měla v květnu průměrně necelých 12 tisíc současně připojených hráčů. Pro srovnání: Civilization 6 jich ve stejném období měla téměř 46 tisíc. A dokonce i patnáct let stará Civ 5 na tom byla lépe, a to víc než dvojnásobně.
Firaxis na kritiku zareagoval pozastavením plánovaných DLC a přesunem pozornosti k opravám a úpravám, které si komunita žádá. Především z hlediska QoL, UI a herního balancu. Ale zatím se zdá, že změny se promítají jen pozvolna.
Kritici oceňují snahu o přístupnost, ale nelze si nevšimnout, že tahové strategie nejsou žánr, kde by přílišná jednoduchost byla vždy vítaná. Recenzent Robert Zak shrnul situaci přesně: „Je to nejpřístupnější díl série za dlouhou dobu, což pomáhá hlavně v multiplayeru, ale může to zklamat fanoušky, kteří čekají mechanickou komplexitu.“

Budoucnost na vážkách
Civilization 7 je možná nejkontroverznějším dílem série – a zároveň paradoxně jedním z nejúspěšnějších z hlediska prodeje. Jak dlouho ale dokáže žít jen z předobjednávek a značky? To záleží hlavně na tom, jak se Firaxisu podaří upravit kurz.
Historie ukazuje, že série se umí zvednout. Civilization V při vydání také čelila výtkám, ale s příchodem datadisků se z ní stal milovaný evergreen. Firaxis teď stojí před podobnou výzvou: získat zpět důvěru komunity a dokázat, že zjednodušení hry nemusí být synonymem pro ochuzení.