22.3 C
Czech
Sobota, 31 května, 2025

Zklamání i nadšení: Civilization VII rozděluje komunitu

reklama

Když letos v únoru vyšel Civilization VII, vyvolal v herní komunitě pořádné zemětřesení. A nešlo o objev nové civilizace nebo invazi barbarů, ale o přijetí samotného titulu. Na jednu stranu tu máme silné prodeje, které řadí Civ 7 mezi nejúspěšnější tituly roku. Na druhé straně ale hráčská základna tápá a rozdělila se na dva nesmiřitelné tábory.

Jedni vítají zjednodušení, které přineslo svižnější tempo, lepší přístupnost a výrazně odlehčenější multiplayer. Druzí ale tvrdí, že nová Civilizace ztratila hloubku, komplexitu a unikátní tahovou eleganci, kvůli které se do série zamilovali. Výsledkem je velmi rozpolcené přijetí: na Steamu má hra po více než třech měsících od vydání stále jen „Smíšené“ hodnocení a pozitivně ji hodnotí pouze 48 % recenzí. To je pro sérii historicky nejhorší start.

Zelnick: „Historie se opakuje“

Zatímco hráči si lámou hlavu nad tím, co se s jejich oblíbenou sérií stalo, generální ředitel Take-Two Interactive, Strauss Zelnick, zůstává naprosto v klidu. Podle něj je taková reakce běžná. V rozhovoru pro GamesIndustry.biz připomněl, že prakticky každá „platformová generace“ Civilizace prošla v začátcích obdobím odporu.

„Pokaždé, když jsme přišli s novou generací Civilizace, došlo k určitému znepokojení ze strany zákazníků, kteří mají tuto sérii rádi a jsou vázáni na její předchozí verze,“ vysvětlil Zelnick. „Pak občas uděláme aktualizace, provedeme změny, řešíme obavy a prodejní cyklus je nakonec velmi dlouhý a lidé si ji – opět – zamilují.“

Zelnick také připouští, že Civ 7 „měla své problémy při spuštění“ a že „je ještě co dělat“. Ale zároveň si pochvaluje komerční výsledky. Hra se před vydáním výborně prodávala díky silným předobjednávkám a podle údajů od Circany je aktuálně osmou nejprodávanější hrou roku v USA.

Silná čísla na papíře, slabá na Steamu

Když ale přejdeme od tržních výsledků k reálnému hraní, obraz se komplikuje. Aktivita hráčů na Steamu je podprůměrná. Civilization 7 měla v květnu průměrně necelých 12 tisíc současně připojených hráčů. Pro srovnání: Civilization 6 jich ve stejném období měla téměř 46 tisíc. A dokonce i patnáct let stará Civ 5 na tom byla lépe, a to víc než dvojnásobně.

Firaxis na kritiku zareagoval pozastavením plánovaných DLC a přesunem pozornosti k opravám a úpravám, které si komunita žádá. Především z hlediska QoL, UI a herního balancu. Ale zatím se zdá, že změny se promítají jen pozvolna.

Kritici oceňují snahu o přístupnost, ale nelze si nevšimnout, že tahové strategie nejsou žánr, kde by přílišná jednoduchost byla vždy vítaná. Recenzent Robert Zak shrnul situaci přesně: „Je to nejpřístupnější díl série za dlouhou dobu, což pomáhá hlavně v multiplayeru, ale může to zklamat fanoušky, kteří čekají mechanickou komplexitu.“

Budoucnost na vážkách

Civilization 7 je možná nejkontroverznějším dílem série – a zároveň paradoxně jedním z nejúspěšnějších z hlediska prodeje. Jak dlouho ale dokáže žít jen z předobjednávek a značky? To záleží hlavně na tom, jak se Firaxisu podaří upravit kurz.

Historie ukazuje, že série se umí zvednout. Civilization V při vydání také čelila výtkám, ale s příchodem datadisků se z ní stal milovaný evergreen. Firaxis teď stojí před podobnou výzvou: získat zpět důvěru komunity a dokázat, že zjednodušení hry nemusí být synonymem pro ochuzení.

reklama

reklama

spot_img

Články

Tekken 8 přivolává Armor Kinga. Fanoušci kritizují recyklaci postav

Po chladném přijetí DLC postavy Fahkumrama přichází Bandai Namco s rychlou odpovědí – do Tekken 8 se na podzim 2025 vrací fanoušky milovaný Armor King. Bude třetím bojovníkem v rámci Season 2 Character Passu po Anně Williams a právě Fahkumramovi.

Battlefield 6 zruší omezení zbraní podle tříd, komunita ostře protestuje

Všechno to začalo nadějí. Úniky z připravovaného Battlefieldu 6 zaplavily subreddit série a veteráni si začali po dlouhých letech zklamání znovu dovolovat doufat. Vypadalo to, že DICE konečně vyslyšelo volání po návratu ke kořenům. Výbuchy, destrukce, dynamická bojiště – všechno vypadalo správně "battlefieldovsky".

Diablo 4 Season 9 přidává minidungeony, brutální výzvy a návrat známého bosse

Blizzard odhalil, co všechno nás čeká v Diablo 4 Season 9: Sins of Horadrim. Krátká osmá sezóna končí a od 27. května bude možné novou obsahovou várku otestovat na PTR. Plné vydání sezóny je plánováno na začátek července. A hráči se mají na co těšit – přichází upravené Nightmare Dungeony, nová magie i návrat obávaného Astarotha.

Nečekaný update udělal z Doom: The Dark Ages ještě větší výzvu

Když se Doom: The Dark Ages oficiálně objevil na scéně 15. května 2025, fanoušci série měli jasno: tohle nebude jen další pokračování. Vývojáři ze studia id Software nasadili zcela nový tón – temnější, brutálnější a zároveň pomalejší než kdy dřív. A hráči na to reagovali masivně. Během prvního týdne si nového Dooma zahrálo přes tři miliony lidí, což z něj činí největší launch v historii studia. Tím dokonce překonal i populární Doom Eternal. Ale i přes tento úspěch hráče čekalo jedno nečekané překvapení – hra se náhle stala těžší.

Hellblade II dostane vylepšenou verzi zdarma pro Xbox a PC. Na PS5 dorazí poprvé – se vším všudy

Studio Ninja Theory potvrdilo, že jejich působivé akční dobrodružství Senua’s Saga: Hellblade II míří poprvé na PlayStation 5. Hráči na konzoli od Sony se dočkají během zimy 2025, a to rovnou ve vylepšené verzi s podporou PS5 Pro a funkcí haptické odezvy DualSense ovladače.

Malys spojuje karetní souboje a temnou detektivku. Nová hra od tvůrců Stray Gods zní výborně

Studio Summerfall, známé svou interaktivní muzikálovou adventurou Stray Gods, odhalilo svou novou hru – a je to nečekaný obrat. Místo volby dialogů a řecké mytologie přichází temné roguelite RPG s karetním soubojovým systémem a příběhem o exorcistovi v démony zaplaveném městě. Hra Malys míří na PC a vyjde v průběhu roku 2025.

Anno 117: Pax Romana přenáší slavnou city-building sérii do římské říše – a vypadá to skvěle

Po industrializovaném dobrodružství v Anno 1800 se Ubisoft Mainz vrací v čase do antiky. V Anno 117: Pax Romana se hráč stává římským guvernérem a buduje provincie v období takzvaného „římského míru“. Ale i bez páry a železnice má tohle pokračování našlápnuto stát se dalším hitem.

Na Kojimovu novou špionážní hru Physint si počkáme ještě šest let

Hideo Kojima zůstává jednou z nejvýraznějších postav herního průmyslu, a současně jeho největším filmovým fanouškem. V novém rozhovoru pro francouzský magazín Le Film Français opět potvrdil, že jeho láska k filmu ho jednou dovede až na režisérskou stoličku. Ale ještě ne. Nejdřív musí dokončit své rozjeté herní projekty, mezi nimiž nejvíc vyčnívá Physint – duchovní nástupce Metal Gearu, na který si ale počkáme ještě pěkných pět až šest let.

Persona 5: The Phantom X vychází celosvětově 26. června. Stylová RPG míří na PC a mobily

Fanoušci série Persona se konečně dočkali – spin-off Persona 5: The Phantom X, který byl dosud dostupný pouze v Asii, získal celosvětové datum vydání. Hra dorazí 26. června 2025 a bude dostupná na PC, iOS a Android.

Silver Palace: anime detektivka v otevřeném světě míří na konzole, PC i mobily

Studio Silver Studio ve spolupráci s vydavatelem Elementa představilo svou novou akční RPG hru Silver Palace. Hráče čeká anime stylizace, propracovaný bojový systém a otevřený svět viktoriánského města plného záhad a konfliktů. Hra vyjde na PC, zatím blíže nespecifikovaných konzolích a také pro iOS a Android. Datum vydání zatím nebylo oznámeno, ale předregistrace už běží na oficiálních stránkách.

reklama

Novinky

Zaklínač 3 dostane po deseti letech revoluční novinku

The Witcher 3: Wild Hunt slaví letos v květnu desetileté výročí a CD Projekt Red si k této příležitosti připravil pořádné překvapení. Hra dostane podporu modů napříč platformami, a to vůbec poprvé i na konzolích – konkrétně na PS5 a Xbox Series X|S. Novinka dorazí ještě letos.

Autoři Astral Ascent oznámili nové akční RPG Fallen Fates

Francouzské indie studio Hibernian Workshop, známé díky povedeným titulům jako Dark Devotion nebo Astral Ascent, představilo svůj další projekt: Fallen Fates. Novinka bude izometrickým akčním RPG zasazeným do ručně kresleného pixel-artového světa, kde nic není tak, jak se zdá. Hra vyjde na PlayStation 5, Nintendo Switch (včetně chystaného Switch 2) a PC skrze Steam a GOG. A ano – opět to podpoří komunita: Kickstarter kampaň odstartuje letos v září.

Cyberpunk 2 vstupuje do předprodukce. CD Projekt odhalil první detaily pokračování

Skoro pět let po vydání Cyberpunku 2077 a změně jeho pověsti CD Projekt Red oficiálně posunul jeho pokračování, zatím známé jako Project Orion, do předprodukce. Vývoj tak naplno odstartoval.

reklama

spot_img

reklama

reklama