4.1 C
Czech
Středa, 3 prosince, 2025

Silent Hill F sází na tajemství a vztek. Funguje to

reklama

Nový Silent Hill se vrací ve velkém stylu. Z městečka v USA se přesouvá do Japonska šedesátých let a místo brokovnic dává do ruky jen tyče, sekáčky a sílu vůle. Vzniká tím příběh, který je krásný i odpudivý zároveň a který nutí vracet se pro další konce.

V Silent Hill F hrajete za středoškolačku Hinako Šimizu v horské vesnici Ebisugaoka. Idylu rychle pohltí mlha, červené lilie a stíny minulosti. Hra si pohrává s nejistotou. Co je skutečné. Co je projekce. Příběh odkrývá rodinné napětí, pomluvy, tlak okolí i vlastní vinu. Vše se děje pozvolna, ale bez hluchých míst. „Je to jedna z nejodvážnějších a nejtemnějších kapitol série,“ zaznívá v ohlasech.

Atmosféra a příběh

Kulisy patří k tomu nejlepšímu, co série nabídla. Dřevěné domky, rýžová pole, svatyně se šintoistickými branami. Kamera i střih působí filmově. Vizuál balancuje na hraně fotorealismu a malby. Hudba míchá folklor a psychedelii. Všechno slouží Hinako, která není figurkou v nesnázích. Je to postava s vůlí. „Nepleťte se mi do cesty,“ pronese v jedné scéně.

Text se nevyhýbá těžkým tématům. Genderové role, domácí násilí, závislosti. Symboly nejsou samoúčelné. Město se ohýbá podle Hinako. Domov se stává labyrintem paměti. Při druhém průchodu se objevují nové dopisy, interiéry i scény. New Game Plus přidává výzbroj, poklady a další bossy. Celkem pět konců.

Střelné zbraně nečekejte. Boj stojí na úderech zblízka, úskocích a správném načasování. Hinako hlídá zdraví, výdrž i „příčetnost“. Improvizované zbraně se lámou. V „jiném světě“ ale získá nezdolnou dýku, halapartnu a později i dočasné přepnutí do neporazitelného běsnění. Tady se hra víc opře do akce. Ne každému to sedne.

Souboje umí být tuhé, občas i zdlouhavé. V úzkých chodbách zlobí kamera a kolize. „Příliš mnoho rizika za málo odměny,“ shrnuje IGN frustrace z lámavosti zbraní a slabých dropů. Naštěstí tempo zjemňují šikovné hádanky. Kalendář v domě rodiny. Bludiště přepínačů. Pokladovky ve svatyních. Na vyšší obtížnost dávají smysl a drží příběh pohromadě.

Monstra a nechutná poetika

Bestiář je hnusný tím správným způsobem. Manekýny s noži za rohem. Strašáci ze spolužáků, kteří ožijí, když se otočíte. Slizké obludy s břišními vaky, z nichž se derou další křiklouni. Hra umí přitlačit. „Je tu scéna, po které vypadá useknutý malíček z Heavy Rain jako škrábanec,“ padne v jedné recenzi. Nejde ale o laciné šoky. Spíš o pomalý tlak, který se zaryje pod kůži.

Silent Hill F je návrat k tomu, co sérii vždy táhlo. Atmosféra, smysluplné prostředí, hrdinka s jasným příběhem. Zároveň riskuje. Někdy se dostává do akce a potýká se s vlastní výdrží a kamerou. Vizuální stránka, zvuk, hádanky a příběh však tyto nedostatky vyvažují. Výsledek. Jedna z nejzajímavějších novinek od éry PlayStation 2. „Je to trefa, i když občas mine,“ shrnuje VCG. A právě v téhle křehké rovnováze Silent Hill F vyniká.

Hodnocení: 8 z 10

reklama

reklama

spot_img

Články

Death Stranding 2 může mířit na PC

Pokračování Death Stranding pravděpodobně dorazí i na počítače. V databázi americké ratingové agentury se objevilo nové hodnocení, což většinou znamená, že vydání není daleko. Sony zároveň stále víc spoléhá na PC jako významný zdroj příjmů.

Dan Houser vysvětluje, proč GTA prorazilo. Podle něj rozhodla svoboda

Spoluzakladatel Rockstaru Dan Houser se v britském pořadu Sunday Brunch vrátil k počátkům série Grand Theft Auto. Popsal, proč podle něj GTA změnilo herní průmysl a proč právě třetí díl vystřelil značku mezi nejúspěšnější hry historie. Mluvil také o začátcích, nejistotě po útocích 11. září i o tom, proč jej současná umělá inteligence nechává chladným.

Steam spouští první Black Friday výprodej

Steam letos poprvé zařadil vlastní Black Friday výprodej. Dosud se držel podzimních a zimních slev, ale v roce 2025 přidal i listopadovou akci. Platí celosvětově, takže se týká i českých uživatelů. Výprodej potrvá do 1. prosince.

Blue Prince přišel o nominaci na hru roku. Tvůrce říká, že za to může hádanka, kterou nejde přeložit

Blue Prince patří mezi nejzajímavější hry letošního roku, přesto se neobjevil v nominacích The Game Awards. Tato populární logická hra si získala obrovskou komunitu fanoušků, ale její autor nakonec narazil na překážku, která mu uzavřela dveře k širšímu publiku: hra je založena na slovních hádankách, které jsou tak úzce spjaty s angličtinou, že je prakticky nemožné je přeložit do jiného jazyka. A to jí uškodilo v globálních cenách.

Possessor(s) ukazuje, jak Heart Machine staví svůj nezaměnitelný herní styl

Heart Machine se znovu vrací s hrou, která jde vlastní cestou. Possessor(s) stojí na dvourozměrném akčním základu, ale mnohem víc zaujme tím, jak míchá melancholii, barvy a ostré tvary do jednoho jasně rozpoznatelného rukopisu. Studio se netají tím, že chce, aby hráč už na první pohled poznal: tohle je jejich hra.

Fortnite přivádí zpět ztracenou kapitolu Kill Bill

Fortnite v další sezóně propojí svůj svět s jedním z nejznámějších filmů Quentina Tarantina. Hráči se dočkají návratu nevzniklé kapitoly Yuki’s Revenge, příchodu Nevěsty i kultovní Pussy Wagon. Pro Epic jde o jednu z nejodvážnějších a nejneobvyklejších spoluprací posledních let.

Minecraft chystá velkou aktualizaci Mounts of Mayhem

Minecraft se připravuje na čtvrtý letošní update, který dorazí na přelomu roku. Mounts of Mayhem naváže na zářijový balíček The Copper Age a přinese nové jízdní tvory, zbraně i změny hratelnosti. První předběžná verze už je dostupná v Java edici a část novinek si hráči vyzkoušeli i v testovacích Snapshotech.

Kirby Air Riders boduje jako chaotická závodní akce na Switch 2

Kirby Air Riders přináší návrat dvacet let staré kultovky Kirby Air Ride a přetváří ji do mnohem větší a ambicióznější podoby. Stojí na jednoduchém ovládání s automatickou akcelerací, ale přidává nové režimy, příběhovou kampaň i komplexní online zázemí. Kritici se shodují, že jde o překvapivě silné pokračování, které ale kvůli netradičnímu ovládání nesedne každému.

Resident Evil Requiem opustil multiplayer, protože nebyl dost děsivý

Requiem mělo být původně velké multiplayerové dobrodružství ve sdíleném světě. Vývoj ale nakonec zamířil jinam, protože tým usoudil, že by fanouškům chyběla atmosféra, která sérii definuje.

Paradox a Colossal Order se rozcházejí, Cities: Skylines 2 přebírá nové studio

Po letech spolupráce končí jedna z nejznámějších dvojic na poli městských strategií. Série Cities: Skylines míří pod nová křídla, zatímco původní autoři se chystají na vlastní projekty. Hráče čeká velká změna, ale i příslib pokračující podpory.

reklama

Novinky

Helldivers 2 na PC snižuje velikost instalace na 23 GB, „slim verze“ je zatím v betě

Helldivers 2 na PC shodil přebytečná kila. Arrowhead Game Studios ve spolupráci s Nixxes Software spustili štíhlejší build, který zmenšil instalaci z přibližně 154 GB na asi 23 GB. To znamená úsporu zhruba 131 GB, tedy 85 procent. Zatím je dostupný jako veřejná technická beta ve Steamu a hráči si tak mohou okamžitě uvolnit místo na disku, přičemž dopad na hraní je podle studia minimální.

Cyberpunk 2077 chystá překvapení k pátému výročí

Cyberpunk 2077 oslaví 10. prosince pět let od vydání a CD Projekt začal naznačovat, že si k výročí přichystal speciální oznámení. Studio zveřejnilo kalendář událostí a láká hráče na několik dat v prosinci, která mohou prozradit další plány s hrou i jejími postavami.

CD Projekt Red potvrzuje šestiletý plán pro trilogii The Witcher s Ciri

CD Projekt Red znovu rozjel hype kolem The Witcher 4 a celé nové trilogie. Na nedávném finančním hovoru vedení potvrdilo, že cílem stále zůstává vydat tři hry s Ciri v hlavní roli během šesti let od startu prvního dílu. The Witcher 4 v roce 2026 nevyjde a na The Game Awards letos žádný nový materiál neuvidíme.

reklama

spot_img

reklama

reklama