7.5 C
Czech
Sobota, 8 listopadu, 2025

Zakladatel společnosti Valve Gabe Newell kritizuje startupy

reklama

Na lodi, v moři i u počítače. Tak dnes vypadá pracovní režim Gabea Newella, zakladatele Valve a jednoho z nejvýraznějších vizionářů herního průmyslu. V nedávném rozhovoru otevřeně promluvil o tom, jak tráví dny, na čem pracuje, a proč si myslí, že většina startupů začíná úplně špatně.

Zatímco běžný člověk hledá rovnováhu mezi prací a volným časem, Newell si prostě dělá, co ho baví. „Ráno vstanu, pracuju, jdu se potápět, pak zase pracuju. Buď jdu na druhý ponor, nebo do posilovny, a pak zase pracuju,“ popisuje. Žije na své jachtě, obklopen přáteli a kolegy, a i když pracuje sedm dní v týdnu, nevnímá to jako dřinu. „To, co dělám, je super zábava. Mám pocit, že jsem v důchodu už dlouho.“

A přestože si může dovolit nedělat vůbec nic, stále se věnuje projektům, které ho nadchnou. Od rozvoje Steamu až po vývoj zařízení na detekci aerosolových patogenů nebo pokročilých technologií v oblasti rozhraní mezi mozkem a počítačem.

Startupy? Chybný začátek

Zábavný životní styl ale není to jediné, co Newell v rozhovoru odhalil. Podstatná část jeho sdělení se točila kolem podnikání a startupové kultury. Mluvil jasně a bez příkras: většina startupů podle něj začíná úplně špatně, protože se soustředí na pitchování investorům místo na skutečnou hodnotu pro zákazníka.

„Vidím spoustu lidí, kteří si myslí, že na začátku potřebují dokument pro investory a že musejí sehnat kapitál. To je podle mě hluboce rozptylující začátek firmy,“ říká Newell. „Pokud vytváříte hodnotu pro lidi, kapitál si vás najde. A pravděpodobně levněji, než kdybyste se snažili investory přesvědčit papírem plným lží.“

Newell varuje před typickým startupovým scénářem: dostanete balík peněz a najednou musíte rychle nabírat lidi, dodržet sliby, které jste nadsadili, a najít cestu, kterou jste si vlastně vymysleli jen kvůli prezentaci. „To je skvělý způsob, jak zničit hromadu peněz a promarnit čas spousty lidí,“ říká.

Místo toho radí podnikatelům zaměřit se na to podstatné: zákazníky, partnery a vlastní tým. „Když se budete soustředit na to, jak udělat zákazníky šťastnějšími, bude daleko snazší firmu vybudovat. Všechno ostatní si pak sedne.“

Dělej, co tě baví – pokud můžeš

Newellův přístup k životu a byznysu je osvěžující ve světě plném prezentací, roadmap a investičních kol. Sám říká, že jeho práce je zábava, a že se večerovi brání ne kvůli termínům, ale protože ho „to zrovna baví“.

Zní to jako sen, a v mnohém to taky sen je. Ne každý má na kontě miliardy a největší distribuční platformu pro hry na světě. Ale jak Newell naznačuje, i bez miliard může být cesta k úspěchu mnohem přirozenější, pokud se přestane hrát startupová hra a začne se opravdu tvořit něco hodnotného.

reklama

reklama

spot_img

Články

Fortnite vítá Simpsonovi. Hráči se vydají do Springfieldu

Epic Games spustili jednu z největších spoluprací v historii Fortnite. Seriál The Simpsons se proměnil v plnohodnotnou sezonní akci, která mění celý ostrov na Springfield – včetně jaderné elektrárny, Kwik-E-Martu i obýváku rodiny Simpsonových.

Mortal Kombat: Legacy Kollection vychází jako velká pocta sérii

Digital Eclipse vydalo kompilaci raných Mortal Kombat her s interaktivním dokumentem. Balík cílí na fanoušky historie série i na hráče, kteří si chtějí zahrát přesně to, co viděli na herních automatech a starých konzolích.

Všichni společníci v The Outer Worlds 2 a jak je naverbovat

Pokračování sci-fi RPG The Outer Worlds 2 nabídne šest nových společníků. Každý má vlastní schopnosti, dialogy a drobné zlozvyky, které oživují průzkum vesmíru. Dva se přidají hned v úvodu hry, ostatní je nutné najít a přesvědčit.

Fortnite chystá velkolepou spolupráci se Simpsonovými

Spekulace o spojení Fortnite a Simpsonových se potvrdily. Herní událost startuje 1. listopadu v 17 hodin středoevropského času a má být jednou z největších kolaborací v historii hry. V novém videu se objevili mimozemšťané Kang a Kodos, kteří ohlašují invazi do světa Fortnite.

Hráči se bouří proti halloweenskému eventu v Borderlands 4. „Radši nic než tohle“

Borderlands 4 spustil halloweenský „Horrors of Kairos“. Místo velké slavnosti ale hráči našli jen lehce upravené souboje se světovými bossy, dvě zbraně a pár skinů. Kritika se valí ze sociálních sítí i YouTube. Současně dorazil patch se slušnými úpravami, který však přinesl i bolestivý zásah do populárního „crit knife“.

Todd Howard uklidňuje fanoušky: nové Fallout projekty jsou na cestě

Todd Howard potvrdil, že série Fallout rozhodně nekončí. Během oslav Fallout Day sice Bethesda nepřinesla žádné šokující odhalení typu Fallout 3 Remaster nebo Fallout 5, ale fanoušci přesto dostali jasný signál: nové hry se vyvíjejí.

PowerWash Simulator 2 je uklidňující návrat s chytrými drobnostmi navíc

Druhý díl PowerWash Simulatoru navazuje přesně tam, kde první skončil. Nehraje si na velké změny, ale na jistotu. Pořád stojíte s hadicí v ruce a sledujete, jak vrstvy špíny mizí a pod proudem vody se znovu objevují barvy a detaily. Je to jednoduché, uklidňující a pořád stejně návykové.

Remedy v krizi: Tero Virtala po devíti letech končí jako CEO

Finské studio Remedy Entertainment, známé díky titulům jako Alan Wake 2 nebo Control, oznámilo okamžitý odchod svého dlouholetého ředitele Tera Virtaly. Po devíti letech u kormidla ho střídá spoluzakladatel společnosti Markus Mäki, který přebírá funkci prozatímního CEO. Změna přichází v době, kdy studio čelí ekonomickým potížím a slabým prodejům svého nejnovějšího projektu FBC: Firebreak.

Ninja Gaiden 4: comeback, který stojí za to

Ninja Gaiden 4 je přesně ten typ akční hry, kvůli které vás rychlé, technické řeže tolik baví. Krátké levely střídají brutální arény, krev stříká proudem a každý zásah má váhu i eleganci. Příběh? Zápletka o temném drakovi a věčně mrzutém Yakumovi slouží hlavně jako záminka pro další souboje. Naštěstí to nejdůležitější, boj, je priorita.

Sedm let po vydání. Red Dead Redemption 2 nezestárlo ani o den

Sedm let po vydání zůstává Red Dead Redemption 2 nejpůsobivější hrou, jakou kdy studio Rockstar vytvořilo. Ne kvůli technice nebo grafice, ale kvůli tomu, jak přesně a sžíravě dokázala rozebrat mýtus Amerického snu a všechny, kteří mu podlehnou.

reklama

Novinky

Grand Theft Auto VI odloženo na listopad 2026. Rockstar chce prý dokonalost

Grand Theft Auto VI se znovu odkládá. Místo původně plánovaného vydání 26. května 2026 dorazí až 19. listopadu 2026. Hra prvně vyjde pro PlayStation 5 a Xbox Series X/S. Rockstar tvrdí, že potřebuje více času, aby dodal titul s kvalitou, jakou od něj hráči očekávají.

PlayStation Portal konečně dostává cloud streaming. Sony posílá handheld na novou úroveň

Sony právě spustila největší aktualizaci pro svůj handheld PlayStation Portal od jeho uvedení na trh. Dlouho žádaný cloud streaming je konečně tady a spolu s ním i vylepšené uživatelské rozhraní, podpora 3D audia a řada funkcí, které ze zařízení dělají mnohem víc než jen doplněk k PS5.

Arc Raiders odmění hráče za výpadky serverů

Studio Embark rozdává herní měnu hráčům, kteří o víkendu narazili na problémy se servery. Každý, kdo se 2. listopadu přihlásil do multiplayerové akce Arc Raiders, dostane 500 Raider Tokens. Vývojáři přiznali, že „servery měly v neděli menší zádrhel“ a omlouvají se za potíže.

reklama

spot_img

reklama

reklama