Pokračování známé strategické série Civilization je tu. Již v řadě sedmý díl dorazil rovnou s velkou aktualizací, která má vyřešit řadu stížností od hráčů z programu předběžného přístupu (tzv. early access). Vydání Civilization 7 od studia Firaxis ale doprovází smíšené reakce na Steamu i mezi herními novináři, což vedlo k menšímu napětí v komunitě. Společnost Take-Two, která je mateřskou firmou Firaxis, však zachovává klid a tvrdí, že dlouholetí fanoušci série si novinky dříve či později zamilují.
Civilization 7 vyšel dnes 11. února a společně s plným startem dorazil také Patch 1.0.1, který je momentálně dostupný pro Windows, macOS a Linux (včetně Steam Decku). Tato aktualizace způsobila dočasnou deaktivaci multiplayeru napříč platformami (cross-play), protože verze pro konzole prozatím zaostávají. Společnost Firaxis vysvětluje, že chce co nejrychleji vyladit PC verzi, kde hru hraje nejvíce lidí, a teprve pak má v plánu vracet celý ekosystém do jedné linie.
Zatímco na serveru Metacritic si hra drží solidní skóre okolo 81 bodů, uživatelské hodnocení na Steamu zůstává „smíšené“. Podle části komunity na Steamu chybí ve hře určité očekávané prvky a klíčové funkce, případně si hráči stěžují na nedostatek rozmanitosti map a některé nedotažené aspekty uživatelského rozhraní. Někteří recenzenti navíc hovoří o tom, že Civilization 7 působí na první dojem mírně „osekaně“.
Reakce vývojářů a obsah Patche 1.0.1
Vývojáři z Firaxis reagovali na stížnosti od early access hráčů již třemi updaty, přičemž nejnovější Patch 1.0.1 přináší mimo jiné:
- Úpravy uživatelského rozhraní: Vylepšené zobrazování yieldů (výnosů), opravy chyb v nabídkách měst a nově přidané notifikace dokončených špionážních akcí.
- Změny v hratelnosti: Například městské státy se už během přechodu do další epochy (tzv. Age Transition) jen tak neztrácejí, ale mění se v přátelské nezávislé mocnosti. Velkou pozornost vývojáři věnovali i námořním bitvám, aby se jednotky chovaly konzistentně a spolehlivě se přesouvaly na dobytá pole.
- Úpravy loajality a infrastruktury: Krize loajality ve starověku (Antiquity Age) nyní můžete zvládnout lépe třeba nákupem vil, které zvýší spokojenost obyvatel. Kromě toho došlo na vylepšení železničních sítí, aby se místa s přístavy snáze propojovala s hlavním městem po vodě.
- Změny v AI: AI hráči budou méně ochotní rozdávat cenná města ve smlouvách o míru, ve fázi Modern se bude častěji rozhodovat na základě ideologie a méně bezhlavě vyhlašovat války na začátku epochy.
Tento patch navíc přidává důležitou poznámku, že autoři mají v plánu vydávat opravy a další obsah rychlým tempem, především pro PC. Následně chtějí sjednotit všechny platformy do stejné verze, aby mohlo dojít k obnovení plnohodnotného cross-play multiplayeru.

Negativní recenze a vyjádření Take-Two
Některé recenze, jako například 2/5 od Eurogamer, poukazují na nedostatky v hratelnosti a rozhraní. CEO Take-Two Strauss Zelnick ale v rozhovoru pro IGN vyjádřil přesvědčení, že se názor dlouholetých příznivců Civ série časem zlepší. Uvedl , že s každým novým dílem série Civ zkouší různé inovace, které na začátku mohou vyvolat obavy veteránů, ale nakonec si své publikum najdou.
Podle CEO je také moc brzy hodnotit komerční úspěch hry. Civilization 7 už několik dnů před oficiálním vydáním vedla žebříček nejprodávanějších titulů na Steamu. A i když ji dočasně sesadil jiný titul, znovu se dokázala vrátit na vrchol. Zelnick upozornil, že hra získala přes dvacet recenzí s hodnocením 90 % a výše, takže průměrné skóre sice ovlivňují výkyvy, ale celkový obraz považuje za „velmi povzbudivý“.

Co přijde dál?
Firaxis plánuje v nadcházejících týdnech a měsících pokračovat v rychlém tempu dalších aktualizací. Hráči se mohou těšit na další vylepšení UI a doplnění chybějících prvků, které si komunita v diskuzích žádá (např. rozšířenou nabídku map, týmovou kooperaci v multiplayeru). Samozřejmě přijde také rozšíření obsahu formou nových patchů či DLC, a to včetně očekávaného VR portu plánovaného na rok 2025. Ten sice přijde s určitými omezeními (zatím nebyly oficiálně potvrzeny všechny detaily), ale přesto se jedná o zajímavou novinku.
Pokud tedy patříte mezi fanoušky Civilization a zvažujete, zda se do sedmého dílu pustit, berte v potaz, že Firaxis už nyní sbírá zpětnou vazbu, intenzivně opravuje chyby a zároveň slibuje další porce nového obsahu. Podle všeho tak máme ještě mnoho důvodů sledovat, jak se Civilization 7 bude postupně vyvíjet – a jestli naplní očekávání veteránů série stejně jako naláká úplné nováčky, kteří teprve objevují kouzlo budování civilizace od starověku po moderní dobu.